کوچ فزاینده اعراب عراق به اقلیم کردستان

سرویس جهان- بر اساس تحقیقی که نشریه ریجن انجام داده، حدود 90000 خانواده عرب محل سکونت خود در عراق را به شهرهای اقلیم کردستان تغییر داده اند.

به گزارش کردپرس، نشریه ریجن در تحقیقی که پیرامون کوچ گسترده اعراب عراق به اقلیم کردستان و چرایی این موضوع انجام داده، موقعیت های شغلی مناسب تر در مقایسه با سایر مناطق عراق، ارائه خدمات عمومی بهتر و همگرایی با کردها را از جمله دلایل این موضوع دانسته است.

بر اساس این تحقیق، طبق آمار سال 2022، حدود 90000 خانواده عرب عراقی محل سکونت خود در شهرهای دیگر عراق از جمله بغداد را تغییر داده و در یکی از شهرهای سلیمانیه، اربیل و دهوک ساکن شده اند. بر این اساس، 55000 خانواده عرب در اربیل سکونت دارند، بیش از 25000 خانواده ساکن سلیمانیه شده و نزدیک به 8000 خانواده عرب نیز دهوک را برای زندگی انتخاب کرده اند.

هیوا عمر، کارشناس علوم اجتماعی درباره علل کوچ فزاینده اعراب عراق به اقلیم کردستان به ریجن گفته است این منطقه از جذابیت شغلی بیشتری نسبت به سایر مناطق عراق برای اعراب برخوردار است  و زیرساخت ها در این منطقه توسعه بیشتری پیدا کرده است.

ندا ابراهیم، حقوق دان نیز درباره مسائل قانونی سکونت اعراب در مناطق کردنشین عراق گفته است اعراب با داشتن اقامت سه ماهه و تمدید آن می توانند در اقلیم کردستان مالکیت خانه و اموال را نیز به دست آورند.

این نشریه به نقل از مدیران املاک و مستغلات در اقلیم کردستان و برخی حقوقدانها و اقتصاددانها ، یکی از دلایل سکونت فزاینده اعراب در اقلیم کردستان را وضعیت اقتصادی بهتر اعراب و در نتیجه امکان خرید املاک و مستغلات از سوی آنها در اقلیم کردستان بویژه اربیل دانسته است. به گفته آنها هم اکنون بیشتر ساکنان برج های حومه اربیل اعراب سایر مناطق عراق هستند. آنها اشاره کرده اند که با توجه به بحران اقتصادی در اقلیم کردستان و ناتوانی کارکنان دولت اقلیم کردستان در خرید املاک و دارایی ها، به دلیل عدم پرداخت حقوق، فرصت بهتری برای اعراب بوجود آمده تا با شرایط بهتری نسبت به خرید ملک در اقلیم کردستان و سرمایه گذاری در این منطقه اقدام کنند.

همچنین مدارس زیادی در اقلیم کردستان ایجاد شده است که زبان رسمی تدریس در آنها عربی است. بنابراین، اعراب مشکلی در ادامه تحصیل فرزندان خود ندارند.

اما پخشان زنگنه، از نمایندگان سابق پارلمان اقلیم کردستان تاکید کرده است که سکونت فزاینده اعراب در اقلیم کردستان مسئله عجیب و غریبی نیست زیرا اعراب و کردها در عراق سالهاست ارتباطات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی با هم دارند و حس برادری، همدلی و همفکری میان آنها وجود دارد.

کد خبر 2770838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha