شروع دوباره سگ کشی ها در مهاباد/ کارگروه ساماندهی در خواب!

سرویس آذربایجان غربی- وقتی کل کارگروه ساماندهی سگ های بلاصاحب در مهاباد در خواب زمستانی به سر می برند، عده ایی حیوان آزارِ فرصت طلب، شبانه با سلاح گرم محلات شهری را به میدان تیراندازی تبدیل می کنند و سکوت آزارنده اعضای کارگروه هم در قبال این سگ کشی ها سرپوشی بر کارنامه نامطلوبشان در اجرای طرح ابلاغی وزارت کشور مبنی بر عقیم سازی و کنترل جمعیت این حیوانات است.

به گزارش خبرنگار کردپرس، ساماندهی اصولی سگ‌های بلاصاحب در مهاباد، چندین سال است نادیده گرفته می شود و شهرداری های ادوار مختلف از حل این موضوع ناتوان مانده اند. در ماه های اخیر با افزایش گزارش های مربوط به حمله سگ های بلاصاحب به شهروندان، شهرداری عملیات دوباره زنده گیری را آغاز کرد و تا کنون ٣٦٠ قلاده سگ را از سطح شهر جمع آوری کرده و به کمپ نگهداری سگ های بلاصاحب شهر انتقال داده است.

هر چند نحوه زنده گیری حیوانات در این عملیات هم بسیار جای نقد دارد. اول اینکه توله سگ های شیرخواره توسط عوامل زنده گیری به کمپ منقل و در آنجا به دلیل عدم شرایط مناسب و نبود تغذیه از شیر مادر تلف می شوند.

دوم اینکه در حین زنده گیری بسیاری از این حیوانات با زخم های عمیق روبه رو می شود و در کمپ هم خبری از مداوا و درمان نیست، به شهادت خود عکس های شهرداری مهاباد از عملیات زنده گیری تعدادی از قلاده ها حتی پیش از انتقال به کمپ تلف شده اند.

شهرداری مهاباد فقط جمع آوری می کند، خبری از ساماندهی سگ های بلاصاحب نیست!

این وضعیت بیشتر نشان می دهد که شهرداری مهاباد برای کاهش فشارهای اجتماعی تنها در حال جمع آوری سگ ها از شهر به هر نحو ممکن است و خبری از ساماندهی نیست. چرا که بر اساس ابلاغیه های رسمی به شهرداری های کل کشور باید قلاده هایی جمع آوری شوند که سنشان مناسب عقیم سازی باشد و جز گروه های پر خطر برای امنیت شهروندان محسوب می شوند. اما در حال حاضر کمپ سگ های بلا صاحب مهاباد پر از توله سگ هایی است که جز جامعه هدف محسوب نمی شوند.

بنا بر اعلام انجمن حامی حیوانات ژین مهاباد میزان تلفات در کمپ بالا بوده و روزانه بین ٢٠ تا ٣٠ قلاده سگ به دلیل سرما، بیماری و تجمع بیش از حد در آنجا تلف می شوند و لاشه حیوانات تا چندین روز در آنجا باقی می ماند.

این وضعیت بغرنج در حالی است که پیشتر شهرداری مهاباد مدعی شده بود در کمپ سگ های بلاصاحب این شهر، ماهانه ٥٠ میلیون تومان هزینه کرد دارد. چندی بعد یکی از اعضای شورای شهر ادعا کرد که ماهانه ١٠٠ میلیون تومان در این کمپ هزینه شده است!!!

اما شواهد این ادعاها را رد می کند و در کنار حجم بالای شکایت شهروندان مبنی بر حمله سگ های بلاصاحب، خبری از برنامه ریزی درست برای عقیم سازی نیست.

عوامل زنده گیری کوچکترین آموزشی در خصوص زنده گیری حیوانات ندارند و با خشونت هر چه ممکن به جمع آوری آنها از سطح شهر اقدام می کنند. حتی در موردی، یک قلاده سگ عقیم شده دارای پلاک را نیز در حالی به کمپ منتقل کرده بودند که در حین زنده گیری سر این حیوان شکسته شده بود!

سگ کشی؛ افزایش خشونت در جامعه و سکوت مسئولان

در وضعیت اسفناک موجود که راهکار شهرداری تنها جمع آوری و نه ساماندهی است، دوباره عده ایی سرخود اقدام به کشتار شبانه سگ های بلاصاحب با سلاح گرم کرده اند. موضوعی که تازه نیست و هر از چند گاهی شب های مهاباد را با ترس و وحشت همراه می کند. صدای تیر اندازی شبانه در مهاباد برای چندمین بار است که تکرار می شود و هر بار سگ کشی در یکی از محلات شهر توسط فرد یا افرادی ناشناس بدون هماهنگی با ارگانی مشخص، رخ می دهد و تا کنون کوچکترین اقدامی در خصوص دستگیری کسانی که شبانه در شهر اقدام به تیراندازی می کنند، انجام نگرفته است.

سال گذشته شاهدان محلی می گفتند؛ موفق شدند شماره پلاک خودروی فرد تیرانداز را در تماس با نیروی انتظامی به عوامل انتظامی اطلاع دهند. اما روابط عمومی نیروی انتظامی به خبرنگار کردپرس اعلام کرده بود؛ «گزارشی بابت تیراندازی شبانه در مهاباد در سیستم 110 ثبت نشده است»!

این اقدام خطرناک علاوه بر ایجاد رعب و وحشت و حیوان آزاری می تواند عواقب بدتری هم به همراه داشته باشد. این افراد چه کسانی هستند؟ آیا اسلحه آنها دارای مجوز است؟ و چگونه حق تیراندازی و نا امن کردن شهر را به خود داده اند؟ این ها همه سوالاتی است که بی پاسخ مانده و تیراندازی های شبانه در مهاباد همچنان ادامه دارد.

شهرداری مهاباد: با اقدامات خودسرانه برخورد می کنیم

در همان ابتدای امر شهرداری مهاباد در اطلاعیه ای اعلام برائت کرد و نوشت: «به دنبال انتشار تصاویری از اتلاف سگ های بلاصاحب در فضای مجازی و انتصاب آن به عوامل مجموعه شهرداری، برائت خود را از این اقدام خودسرانه و غیر اصولی اعلام داشته و چنین شیوه هایی را در کنترل جمعیت سگهای بلاصاحب موثر نمی دانیم و با اعمال نظارت بیشتر از انجام اقدامات خودسرانه غیر اصولی جلوگیری و اقدامات قانونی انجام خواهد شد».

گلایه حامیان حیوانات از هدر دادن بیت المال و اجرا نکردن طرحهای ابلاغی وزارت کشور

انجمن خیریه حامی حیوانات «ژین مکریان» مهاباد هم در واکنش به کشتار شبانه حیوانات در بیانه ایی اعلام کرده است: «جانیان بار دیگر بر طبل وحشی‌گری و کشتار کوبیدند و اینبار راه مافیای کشتارگر به محله مسکونی فجر کشیده شد. بدون هیچ‌گونه مجوزی در منطقه مسکونی با شلیک اسلحه گرم باعث سلب آرامش و امنیت شهروندان شدند و به جان این زبان بسته ها افتادند.»

در ادامه آمده است؛ «آیا راه حل این است؟ این پیش آمدها و هرج و مرج ها همه‌ نتیجه نشر اکاذیب و مسموم کردن ذهن مردم توسط بعضی نارسانه ها است. زبان شکنجه و کشتار راه حل نیست. نادیده گرفتن کمکهای مردمی و سازمان های مردم نهاد، هدر دادن بیت المال، تمسخر و بازیچه قرار دادن انجمن‌ها با وعده‌های عمل نکرده، زاویه ایجاد کردن و تنش بین مردم و انجمن ها با شایعه پراکنی، اجرا نکردن طرحهای ابلاغی وزارت کشور و …. همه مهر تاییدی است بر کشتار سگ های بلا صاحب شهری.

چرا با مدیریت و برنامه ریزی اینقدر بیگانه‌ایم؟ چقدر با پیرامونمون نامهربانیم. تا کی به جای عمل، شعار و وعده می‌دهیم؟ وقتی مکانی به اسم سایت نگهداری تاسیس کردیم و کلی هزینه به مردم تحمیل کردیم چرا کشتار….؟؟؟ آیا به تبعات این همه خشونت و قساوت قلب در جامعه فکر کرده‌اید؟ آیا طرح توجیهی که چهار سال پیش ارائه کردیم اجرا کردید؟ آیا از یک‌ دامپزشک راهکار یا دستورالعمل خواستید؟».

انجمن خیریه حامی حیوانات ژین مکریان مهاباد در پایان خواهان پیگیری قاطع و شناسایی افراد خاطی در رابطه با این اتفاق پیش آمده به دلیل سلب آرامش و تهدید علیه امنیت عمومی جامعه، توسط دادستان شده است.

کارگروه ساماندهی سگ های بلاصاحب مهاباد در خواب!

عدم ساماندهی دقیق و اصولی سگ های بلاصاحب در مهاباد و غفلت کاگروه ساماندهی راه را برای حرکت های خودسرانه و خشونت بار عده ایی حیوان آزار فرصت طلب باز کرده است.

بر اساس دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های بدون صاحب وزارت کشور و بخشنامه ابلاغی شماره ۴۴۷۴ مورخ ۱۶ اردیبهشت ۹۹ سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور شهرداری ها را به ایجاد مرکز ساماندهی، زنده‌گیری، عقیم‌سازی، واکسیناسیون و نگهداری و رهاسازی نسبت به کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد ملزم ساخته است.

در همین راستا؛ مدیر کل دفتر ارزیابی عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور نیز اعلام کرده است؛ «تمامی شهرداری ها موظفند دستورالعمل ابلاغی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در سال ۱۳۸۷در زمینه ساماندهی و کنترل جمعیت سگ های بدون صاحب به روش زنده گیری در محدوده شهرداریها و دهیاریها را با جدیت و بطور دقیق رعایت و پیگیری نمایند و در صورت تخطی از آن با خاطیان برخورد قانونی و قاطع می شود».

در مهاباد هم مقرر شده بود در حوزه درمان، امداد و نجات، عقیم سازی و همچنین اقدامات فرهنگی فعالیت های لازم از سوی شهرداری انجام بگیرد. اما بعد از راه اندازی کمپ، شهرداری مهاباد که متولی اصلی آن است، اقدامی جهت نظافت، عقد قرارداد با دامپزشک، تامین اعتبار جهت عقیم سازی و اقدامات درمانی و ... انجام نداده است.

عقیم سازی متوقف شد!

در کنار این وضعیت؛ شهرداری مهاباد در بیانه خود به بروز اتفاقات ناگوار اخیر و تهدید امنیت جانی شهروندان ناشی از حمله سگ های بلاصاحب و تذکرات بهداشتی مبنی بر مخاطرات ناشی از بیماری های قابل انتقال بین حیونات و انسان، اشاره کرده و آورده است؛ «حضور آزادانه سگها را در خیابان ها امری پذیرفته نیست و برابر بند ١۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها و شیوه نامه های ابلاغی کارگروه کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری، ضمن تشکیل اکیپ های زنده گیری در راستای جمع آوری و انتقال آنها به سایت نگهداری اقدام نموده ایم و غذارسانی و عقیم سازی آنها با همکاری "انجمن حیوانات ژین مهاباد" انجام گرفته است. همچنین در کنترل جمعیت سگ های بلاصاحب تنها مجموعه شهرداری دخیل نیست و همت همگانی اعم از تمامی ارگانهای عضو کارگروه و شهروندان فهیم را می طلبد».

عده ایی از شهروندان مورد حمله سگ های بلاصاحب قرار گرفته اند و از وضعیت موجود ناراضی اند و خواستار جمع آوری سگ ها از سطح شهر شده اند اما متاسفانه وضعیت جمع آوری قلاده ها آن چنان که شرحش رفت دردی از این وضعیت دوا نمی کند و سگ های موجود کمپ را بیشتر توله سگ ها و سگ های بیمار و علیل تشکیل می دهد و عقیم سازی هم در راستای کنترل جمعیت این حیوانات پیشرفتی نداشته است!

اما باید گفت که از ابتدای تاسیس کمپ سگ های بلاصاحب مهاباد تا کنون تنها ٨٠ قلاده سگ به همت انجمن "ژین مکریان مهاباد"، عقیم سازی شده و شهرداری مهاباد و سایر ١١ عضو کارگروه ساماندهی سگ های بلاصاحب کوچکترین دخالتی در امر عقیم سازی که قانونا از جمله وظایف کارگروه است، نداشته اند و همچنان در خواب زمستانی به سر می برند!

گزارش/ تانیا شعفی

در کردپرس بیشتر بخوانید؛

حمله سگ های بلاصاحب به زن میانسال مهابادی/ عقیم سازی چه شد؟

سگ کشی در مهاباد توسط تیراندازان ناشناس و ترس و وحشت در نیمه های شب!

ادعاهای باور نکردنی شورا و شهرداری مهاباد در خصوص هزینه کمپ سگهای بلاصاحب تمامی ندارد!

کمپ سگهای بلاصاحب مهاباد و کم کاری های غیر قانونی مسئولان!

کد خبر 26386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha