تجمع اعتراضی شهروندان طرفدار HDP در مقابل ساختمان این حزب در استانبول

سرویس ترکیه - در پی حمله به ساختمان HDP در استانبول مردم کرد ساکن این شهر با تجمع اعتراضی در مقابل این ساختمان خواستار اتحاد کردها و به پایان رسیدن حمله های نژادپرستانه شدند.

به گزارش کردپرس، در پی انتشار خبر حمله مسلحانه به دفتر حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) در منطقه باغچه لی اولر استانبول، بسیاری از مردم کُرد ساکن استانبول و طرفداران این حزب، با تجمع در برابر ساختمان این حزب به حمله های اخیر علیه HDP واکنش نشان دادند. آنها خواستار اتحاد کردها و به پایان رسیدن حمله های نژادپرستانه علیه HDP و کردها شدند.

روز گذشته در ساعت 13 بعد از ظهر یک شهروند اهل ریزه به نام محمت ارن سوتجو با رفتن به ساختمان HDP اقدام به چاقو کشی و نشانه گرفتن با اسلحه کلت کمری به سوی اعضای این حزب کرد که با مداخله اعضای این حزب موفق به شلیک گلوله نشد و فرار کرد. او سپس با کمک مردم از سوی پلیس بازداشت شد. این اقدام درست یک روز قبل از آغاز اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده حمله به دفتر HDP در ازمیر رخ داد.

مردم پس از شنیدن خبر حمله به HDP، روز گذشته و امروز در مقابل ساختمان این حزب تجمع کردند و خواستار به پایان رسیدن حمله های نژادپرستانه علیه اعضای HDP شدند.

یکی از شاهدان عینی این اتفاق به نام جعفر کان امیر اظهار داشت که در هنگام نماز در مسجد رو به روی ساختمان حزب متوجه صدای درگیری شده است. او گفت مردم فردی را که به ساختمان حزب حمله کرده بود گرفتند. کان امیر در ادامه در واکنش به حمله های نژادپرستانه علیه کردها گفت: «آنها تا به حال کردهای بسیاری را کشته اند و اگر بتوانند همه کردها را خواهند کشت.»

محمت بَکسی شهروند کرد که در مقابل ساختمان نشسته بود به خبرنگاران گفت: «این حمله برنامه ریزی شده بود. ما در اینجا به خاطر حقوق خودمان حضور داریم. همه دنیا ببیند که کردها خودشان از حقوق خودشان محافظت می کنند. من یک فراخوان برای همه کردها دارم. ما در حال حاضر دیگر کسی را نداریم. ما برادری نداریم. ما تنها خودمان را داریم. ما تنها خودمان می توانیم از خودمان محافظت کنیم.»

سعید الدین ییلدیز شهروند کرد ساکن استانبول نیز با بیان این که حملات سیستماتیک علیه کردها وجود دارد، گفت: «من در 56 سال زندگی خودم چیزهای بسیاری را دیده ام. آنها دشمنان ما هستند. آنها نمی توانند با این حمله ها کردها را وادار به عقب نشینی کنند. حتی اکر یک نفر از ما زنده بماند او باز مقاومت خواهد کرد. ما پیروزیم.»

احمد اولاش دیگر شهروند کرد، با بیان این که حکومت سعی دارد با این حمله ها کردها را بترساند گفت: «ما کردها هرگز از آرمان خود دست نخواهیم کشید. ما هرگز سرزمین های خودمان را ترک نخواهیم کرد.»

اولاش خواستار اتحاد کردها شد و گفت: «ما در کنار حزب خود خواهیم بود. مجلس ملک پدری نژادپرست ها نیست. مردم کرد، استانبول را به آنها واگذار نمی کنند. این فراخوان من به کردها است، از زبان و وحدت خودتان محافظت کنید.»

کد خبر 24329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha