وزیر جهاد کشاورزی: قرارگاه امنیت غذایی باید روزانه بازار را رصد و پایش کند

سرویس کردستان - وزیر جهاد کشاورزی گفت: مردم روزانه با بازار در ارتباط هستند و این خود می طلبد قرارگاه امنیت غذایی نیز روزانه به رصد و پایش بازار بپردازد.

به گزارش کرد پرس، سیدجواد ساداتی نژاد در جلسه قرارگاه امنیت غذایی کردستان که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: چون هم فرآیند تولید و هم فرآیند توزیع باید رصد شود مسئولیت قرارگاه سنگین خواهد بود و تحقق این مهم، تلاش وافر مسئولان را می طلبد.

وی با تقدیر از تدابیری که جهت تنظیم بازار شب عید در کردستان اندیشیده شده، از سازمان تعاون روستائی به عنوان بازوی مهم قرارگاه نام برد و اظهار کرد: باید با نگاه جدید به سوی برنامه های هوشمند برای کنترل و نظارت بر بازار پیش رفت.

وزیر جهاد کشاورزی به مبحث قیمت دام در کردستان اشاره کرد و افزود: گزارشات شبکه های اجتماعی مبنی بر فروش دام زنده سبک با قیمت 30 هزار تومان ما را بر آن داشت که به صورت میدانی وارد عرصه نظارت بر قیمت شویم که پس از بازرسی، گزارش متفاوت قیمت ها ارایه شد و چیزی جز بازار گرمی و شایعات نبوده است.

ساداتی نژاد با اشاره به این نکته که روستائیان سراسر کشور از کارخانجات خوراک دام نارضایتی هایی دارند، ادامه داد: قرارگاه امنیت غذایی لازم است استانداردهای خوراک دام استان را به صورت بومی با همکاری دانشگاه های مرتبط تعریف و طی یک برنامه منسجم، به کارخانجات همان استان ارایه کند، کارخانه نیز موظف است نهاده لازمه را بر اساس برنامه تولید و در اختیار دامداری ها قرار دهد.

کردستان، استانی وابسته به کشاورزی است

استاندار کردستان نیز در این جلسه مجازی با ارائه گزارشی از اهم فعالیت های سازمان جهاد کشاورزی، بیان کرد: کردستان، استانی است با در آمد وابسته به کشاورزی جایگاه ویژه ای دارد و قرارگاه امنیت غذایی می تواند کمک شایانی به این عرصه کند.

اسماعیل زارعی کوشا یادآور شد: در بحث اجرای کشت قراردادی در 2 بخش مجزای مجری دولتی و مجری بخش خصوصی تاکنون سازمان تعاون روستائی با 61 بهره بردار توافق کرده و در بحث تولید گندم با هدف گذاری 45 هزار هکتار (37 هزار دیم و 8 هزار هکتار گندم آبی) به نتیجه خواهد رسید، در بخش غیر دولتی نیز با 8 کارخانه آردسازی نسبت به خرید ۲۷ هزار تن، قرارداد منعقد شده است.

وی به تسهیلات 2 هزار میلیاردی در بحث بانکی اشاره کرد و گفت: پیشنهاد می شود با توجه به شرایط استان که کشت زودتر از سایر استان ها صورت می گیرد، برخورداری بیشتری از تسهیلات کود سرک و بهاره برای استان صورت گیرد.

استاندار کردستان به خرید بالغ بر یک هزار و 50 تن میوه شب عید جهت تنظیم بازار روزهای پایانی سال جاری و آغاز سال نو اشاره کرد و اظهار کرد: قرارداد خرید توسط مجموعه قرارگاه پیگیری شده و همکاران تعاون روستائی کماکان در تلاش هستند شبکه توزیع هوشمند کالا تا قبل از سال نو راه اندازی شود.

زارعی کوشا به صادرات و واردات میوه های گرمسیری اشاره کرد و افزود: در یک مقطع زمانی مجوزهای لازمه اعطا شد و صادرات و واردات میوه های گرمسیری از طریق اقلیم کردستان عراق کمک خوبی برای اقتصاد استان بود که امیدواریم مجوز صادرات و واردات مجدد به استان اعطا شود.

مهمترین رسالت قرارگاه امنیت غذایی پایش کشاورزی از تولید تا مصرف است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان نیز در این جلسه مجازی، مهمترین رسالت قرارگاه را رصد و پایش کشاورزی از تولید تا مصر عنوان کرد و ادامه داد: 9 نفر از بازرسین از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت به این قرارگاه معرفی شده اند و با همکاری بسیج و ستاد تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی در سطح استان به صورت روزانه بازار را رصد و پایش می کنند.

محمدفرید سپری بر تداوم نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت به منظور رعایت عدم خلاهای نظارت اشاره کرد و یادآور شد: خوشبختانه همکاران ما به همراه گشت های تعزیرات حکومتی بر تعادل در قیمت های بازار کماکان نظارت دارند.

وی به قیمت گوشت در کردستان اشاره کرد و بیان کرد: تعاون روستایی و اتحادیه تعاونی دامداران دست به کار شده و نسبت به خرید دام نر سنگین اقدام کرده و در میادین تره بار با قیمت 155 هزار تومان گوشت گرم را به بازار تزریق کردند که تاثیر بسزایی در کنترل قیمت گوشت قرمز داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان به ساماندهی صادرات یک هزار و 150 راس بره نر پرواری اشاره کرد که توسط تعاونی دامداران خریداری شده و اکنون مراحل قرنطینه خود را می گذراند.

سپری به صادرات کالا در مرزهای سیرانبند و باشماق اشاره کرد و گفت: در سال 99 بالغ بر یک میلیون تن کالای کشاورزی به ارزش 386 میلیون دلار صادرات کالا داشته ایم که 40 درصد از محصولات محصول کشاورزی بوده است.

وی به فعالیت این سازمان در زمینه اشتغالزایی اشاره کرد و اظهار کرد: احداث گاوداری های یک هزار راسی و 5 هزار راسی نژاد سیمینتال در مرز مریوان و کارخانه عظیم تولید ژینا نوش با 200 هزار تن تولید آبمیوه و تولید 15 هزار تن عصاره مالت و 7 هزر و 500 تن کنستانتره از دیگر تلاش های ما در نقطه صفر مرزی جهت اشتغالزایی بوده است.

کد خبر 23238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha