بحران مدیریت شهری مهاباد/ بختیار سید نظامی

سرویس آذربایجان‌غربی- بختیار سید نظامی، فعال مدنی، در واکنش به سیلاب دیروز شهر مهاباد، مدیریت ناکارآمد شهری و مسئولان ناظر خاموش را مسبب چنین وضعیتی می داند و در یادداشتی انتقادی به این موضوع اشاره می کند که وضعیت هر جای شهر مهاباد را ببینید به لطف شوراهای ناکارآمد ادوار و شهرداران فاسد و مقامات ناظر بی خیال به بدترین وجه ممکن در همنوایی با زمین خواران و مسیل خواران و ... آماج بحران و آسیب شده است و در این بین بیشترین صدمات هم نصیب شهروندان می شود.

با اولین بارش چند ساعته پاییزی، شهر دچار بحران شده و سیل مال و جان مردم را طعمه خود می کند! با اولین بارش برف در سال گذشته بخشی عمده از سیستم برق رسانی شهر از مدار خارج شده و در سرمای زمستان، شهروندان را درگیر می کند! اینها نشانه های غیر قابل انکار از بحران شدید در زیر پوست شهر و در ارکان مدیریت شهری است که با کوچکترین بارشی و البته حادثه ای دچار گرفتاری می شود.

در طول دو دهه گذشته؛ ثمره حضور نهاد شورای شهر برای مهاباد و البته مدیران ناکارآمد حوزه مدیریت شهری، تصرف و تجاوز به حریم و بستر رودخانه های مهاباد و مسیل های متعدد منتهی به شهر بوده است؛ نگاهی گذرا به کیفیت تفکیک حریصانه و غیر متعارف توام با فساد و رانت و البته مصادیقی عمده از زمین خواری و مسیل خواری و رودخانه خواری موید حضور زمین خوارانی حریص و قدرتمند است که در سکوت و بی تدبیری چندین ساله بانیان تفکیک و نظارت بر اختصاص اراضی شهری همچون شهرداری، امور منابع آب، اداره راه و شهرسازی، فرمانداری و ... عرصه را برای جولان مهیا دیده و دست در دست عواملی فاسد در شهرداری و اداره ثبت، به بدترین شیوه ممکن این مسیرهای چندین هزار ساله برای هدایت سیلاب را به شیوه های مختلف تصرف نموده و با تصرف و کاهش دهانه و تغییر مسیر به لحاظ کارکردی دچار بحران نموده اند!

به این مصادیق به عنوان مشتی نمونه خروار دقت فرمایید:

١-مسیل های سمت پشت تپ و باغ شایگان از سمت جنوب شهر، آبهای ناشی از سیلاب را به سمت رودخانه مهاباد هدایت می کنند. این مسیل ها به شدت در طول دوره های سوم شورا تا پنجم آماج تصرف بوده و بارزترین اثر ناشی از این تصرفات سیل سال ١٣٩٧ بود که شهروندان بخش جنوبی و حاشیه نشین را درگیر خود نمود!

٢-مسیل های سمت روستای سید آباد و البته رودخانه یرغو هم در سمت شرق مهاباد با تصرفات مساکن مهر دستخوش تغییر شده و شهروندان آن بخش ها را گرفتار خود کرده است!

٣- از سمت شمال شهر کلیه مسیل ها و دره های منتهی به رودخانه توسط مجریان مساکن مهر و پیمانکاران خاکبردار و البته تفکیک کنندگان این اراضی آماج حمله واقع شده است. پیمانکاران در سکوت و بی تدبیری مدیران شهری مهاباد و بالاخص مدیران ناکارآمد امور منابع آب، منابع طبیعی، شهرداری و ... با انتخاب مسیل ها و پرکردنشان با خاک ناشی از عملیات ساختمانی دیواره های عظیمی از خاک و گل را ایجاد نموده که عمدتا مسیل ها را کاملا پر و تسطیح نموده اند و یا دیواره های عظیم از خاک را به شکل سدهای خاکی متزلزل و خطرناک بر شهر تحمیل کرده اند! هدایت این آبها به سمت معابر و توزیع غیر متعارف و بسیار خطرناک آب سیلاب سالهاست که بخش مکریان و جانبازان را درگیر خود نموده است و بیشترین صدمات هم در این قسمت بر شهروندان وارد می شود.

۴-از سمت دامنه کوه خزایی نیز به سمت اراضی مجاور به فلکه هژار شاهد حذف بسیاری از مسیل ها و تبدیل شدنشان به خیابان و کوچه هستیم که نقش غیر متعارف و رانتی کارشناسانی از شهرداری با مالکین این اراضی در تحمیل این مصیبت غیر قابل انکار است.

هر جای شهر را ببینید به لطف شوراهای ناکارآمد ادوار و شهرداران فاسد و مقامات ناظر بی خیال به بدترین وجه ممکن در همنوایی با زمین خواران و مسیل خواران و ... آماج بحران و آسیب شده است و شهروندان امروز آن را بالعینه و به لطف قابلیت های فضای مجازی از نزدیک دیدند و لمس کردند.

برای شهر مهاباد شرکت مهندس مشاوری در دور قبل طرح هایی برای هدایت سیلاب تهیه نموده است که فعلا به علت ورشکستگی مالی و مدیریتی شهرداری در بایگانی آن خاک می خورد و حتی یک متر از این طرح هم بعد از چندین سال اجرا نشده است!!

برای درک بحران شهرداری و بی تدبیری مسوولین برای حل مشکلات شهرداری کافیست بدانید هر ماه بیش از ۶ میلیارد تومان صرف پرداخت حقوق و بیمه پرسنل پر تعداد ساختار بی در و پیکر شهرداری است که با کاهش درآمدها و ناکارآمدی این ساختار، خدمات شهری آن به نازلترین سطح رسیده است.

خدمات به شهر بسیار پرهزینه و گزاف و غیر متعارف است و در دوره قبل هم کارشناسان با تغییر اعداد و ارقام ارزش معاملاتی املاک و ساختمان و همچنین ضرایب موضوع عوارض محلی دستها را تا کتف! در جیب شهروندان فرو کرده اند و یا با واگذاری اراضی اختصاص داده شده به خدمات عمومی سرمایه های شهر را واگذار کرده اند تا بتوانند شکم فربه و ناکارآمد سیری ناپذیر شهرداری مهاباد را سیر کنند! شکم سیری ناپذیر شهرداری مهاباد و مدیریت فاسد و ناکارآمد آن در طول چندین سال گذشته بنیه ای مالی برای ارایه حل این طیف از بحران ها باقی نگذاشته است و سخنان فلان مقام ارشد و فلان مدیر مبنی بر پیگیری و مجازات و ...شعاری بیش نیست و صرفا برای خالی نبودن عریضه و ماست مالی وضعیتی بحرانی است که نابخردانه بر شهر مهاباد تحمیل شده است! نه پیگردی خواهد بود و نه مجازاتی! زیرا به قولی؛ گر حکم شود که مست گیرند/ در شهر هر آنکه هست گیرند

کد خبر 20510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha