جنگ با کردهای سوریه اولویت اصلی ترکیه نیست

سرویس جهان- گونول تول می گوید اولویت اصلی ترکیه حل مشکل بیش از 3 میلیون آواره سوریه و بازگرداندن آنها به کشور متبوع آنهاست و برنامه ترکیه برای ساقط کردن حکومت ترکیه دیگر روی میز قرار ندارد.

به گزارش کردپرس، گونول تول، مدیر برنامه ترکیه در اندیشکده خاورمیانه در یادداشت کوتاهی به تلاش ترکیه برای روانه کردن بیش از 3 میلیون آواره سوریه به کشورشان و اسکان دادن آنها در شمال سوریه توجه کرده و گفته است این مشئله نشان می دهد که ساقط کردن حکومت ترکیه دیگر در دستور کار رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه قرار ندارد.

تول تاکید می کند که ترکیه در ابتدای بحران سوریه و آغاز نارضایتی ها در این کشور، برنامه ساقط کردن دولت مرکزی سوریه را در پیش گرفت اما آنکارا در این کار خود شکست خورد و اکنون مجبور است به دیگر حوادث سوریه که بر آینده ترکیه تاثیر منفی گذاشته توجه کرده و آنها را حل کند.

وی بر این باور است که معضل کنونی ترکیه با توجه به کاهش وسع اقتصادی آنکارا، تاثیر منفی حضور 3.6 میلیون آواره سوریه در ترکیه است و این مسئله نارضایتی ها را بویژه در میان ناسیونالیست های ترکیه که اردوغان برای پیروزی در انتخابات از آنها درخواست حمایت می کند، افزایش داده است.

گونول تول در ادامه یادداشت خود که در سایت اندیشکده خاورمیانه منتشر شده می نویسد: رجب طیب اردوغان با توجه به روند تحولات در سوریه، دستور کار خود را در مورد تحولات این کشور مدام تغییر داده است. اردوغان اکنون به این نتیجه رسیده که گزینه ساقط کردن دولت بشار اسد منتفی است و باید به فکر اجرای دیگر اولویت های خود در مورد سوریه باشد.

مدیر برنامه ترکیه در اندیشکده خاورمیانه حتی بر این باور است که حمله به کردهای سوریه علیرغم تهدیدهای مکرر رجب طیب اردوغان، در دستور کار اصلی وی قرار ندارد و مقابله با کردهای سوریه اولویت اصلی ترکیه نیست.

گونول تول می گوید اولویت اصلی رجب طیب اردوغان سامان دادن به وضعیت 3.6 میلیون آواره سوریه است که در ترکیه ساکن هستند و مقابله با کردهای سوریه اولویت دوم اردوغان است.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 147907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha