شرکان در پناه سنگ / رامین پی‌بردی

سرویس کرمانشاه _ رامین پی‌بردی از فعالان و صاحب نظران شناخته شده حوزه گردشگری کرمانشاه و از برنامه ریزان رویدادهای جشن شکرگزاری انار در منطقه اورامان و رویداد کرمانشاه و کردستان 2020 در مطلبی به ضرورت چاره اندیشی برای بر طرف نمودن خطر ریزش سنگ در روستای ثبت جهاتی شرکان در هورامان پرداخته است.

سرویس کرمانشاه _ بی گمان در دیار اورامانات دهکده های زیبای فراوانی وجود دارد که هنوز آنچنان که بایسته و شایسته اند به جهانیان معرفی نشده و همچنان مستور باقی مانده اند که از جمله آن می توان به روستای شرکان واقع در بخش نوسود شهرستان پاوه اشاره نمود.

این روستا به جهت داشته های فراوان مانند آثار متعدد طبیعی ،تاریخی ،فرهنگی و تعامل و همزیستی مناسب انسان با طبیعت مورد توجه ارزیاب ایکوموس قرار گرفت و نام پر معنایش در کنار تعداد دیگری از روستاهای منطقه در فهرست یونسکو به ثبت رسید و افتخار بزرگ دیگری برای میراث جهانی شد.

این همه ظرفیت در حالیست که به واسطه طبیعت بکر و قرار گیری در دامنه کوه های بلند هر از چند گاهی با پدیده ریزش سنگ مواجه و منازل ،وسائط نقلیه و جان اهالی و میهمانان را نیز به خطر می اندازد که شایسته تدبیریست خردمندانه.

بهر حال مخاطرات طبیعی از جمله تهدیدات اجتناب پذیر زندگی بشر بوده و همواره نیز وجود داشته و خواهد داشت ولیکن آنچه لازم و ضروریست وما در برابر آن وظیفه داریم تلاش و کوشش همگانی برای به حداقل رسانیدن خطرات ناشی از این گونه پدیده هاست.

اینکه چرا حفاظت و حراست از روستاهایی با برند جهانی و قابلیت شتاب بخشی به توسعه گردشگری روستایی مورد توجه مسئولین شهرستانی و استانی قرار نمی گیرد حدیث پرغصه ایست که زبان از بیان آن قاصر است.

آگاهان بخوبی می دانند که حل بسیاری از مشکلات تنها اتکا به بودجه و اعتبار نداشته و اعتماد به مردم و ایجاد انسجام و مشارکت در آنان می تواند راهگشای مسائل موجود باشد.

شهرستان پاوه به سبب سرمایه های انسانی و اجتماعی از توانایی بالایی برای حل این گونه چالش ها برخوردار است و بارها و بارها نشان داده که فعالیتهای اجتماع محور را به خوبی و زیبایی هر چه تمامتر به سرانجام رسانیده و پیش خواهد برد.

نمونه بارز آن تلاش هدفمند اهالی ارجمند شهر باینگان بود که به صورت مردمی مسیری را با یاریگری سنتی به نام آئین گل ایمن سازی و گشایش نموده و آنرا به ثبت ملی رسانیدند.

از مسئولین شهرستان انتظار می رود که با تدبیر و راهکار منطقی و محلی به مدد اهالی روستای تاریخی شرکان شتافته و بیش از این فرصت خدمتگزاری به مردمان شریف این دهکده جهانی را غنیمت بدانند.

کد خبر 43413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha