شورای قضائی اقلیم کردستان حکم اخیر دادگاە عراق را تبعیض آشکار خواند

سرویس عراق و اقلیم کردستان- شورای قضایی اقلیم ، صدور حكم دادگاه فدرال علیه اقلیم کردستان را "در شرایط حساس کنونی" تبعیض قائل شدن بین جوامع عراقی دانست.

به گزارش کردپرس به نقل از باس نیوز، شورای قضایی اقلیم کردستان، با انتشار بیانیه‌‌ای به حکم دادگاه فدرال عراق علیه اقلیم ، واکنش نشان داد.

دادگاه فدرال عراق، طی حکمی، اختصاص بودجه و استحقاقات مالی به اقلیم کردستان از سوی دولت فدرال را غیر قانونی اعلام کرده است.

در بیانیه شورای قضایی اقلیم آمده است که حکم دادگاه فدرال با پایبندی به حفظ ثبات و آرامش عراق در تناقض است و بر خلاف توافقاتی است که دولت جدید عراق بر مبنای آن تشکیل شده است. همچنین تاکید کرده که این حکم در شرایطی صادر شده است که اقلیم کردستان و دولت فدرال پیشرفت‌های چشمگیری در رفع اختلافات فی‌مابین داشته‌اند.

و نیز خاطرنشان کرده که پیش از این غیر قانونی بودن دادگاه فدرال را گوشزد کرده‌اند و خواستار تجدیدنظر در ساختار آن بر مبنای ماده ٩٢ قانون اساسی عراق شده‌اند که سازوکار تاسیس دادگاه فدرالی را ذکر کرده است.

شورای قضایی اقلیم ، صدور حكم دادگاه فدرال "در شرایط حساس کنونی" اعمال تبعیض میان بخش های مختلف مردم عراق توصیف کرده و تاکید کرده که توسل بە رای اکثریت را در خصوص حقوق مالی بهانە کرده و برای آن قانون تراشیده است.

از همه طرف‌های مربوطه نیز خواسته است که مانع آشفتگی اوضاع شوند و برای رفع اختلافات راه حل قانونی بیابند.

شورای قضایی اقلیم کردستان، بر تصویب قانونی جدید برای تاسیس یک دادگاه فدرال که براساس قانون سال ٢٠٠٥ مورد توافق همه عراقی‌ها را مبنا قرار دهد،تاکید ورزیده است

کد خبر 41970

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha