١٩٥ تن ذخیره طلای کشف شده در آذربایجان غربی/استقرار 3 زون اکتشافی ایران در استان

سرویس آذربایجان غربی- مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: کل اکتشافات سیستماتیک کشور به 40 زون اکتشافی تقسیم شده که 3 زون(خوی _ اشنویه)، ( شاهیندژ _ ماهنشان) و (مهاباد _ مریوان) در آذربایجان غربی قرار گرفته است.

به گزارش کردپرس، عبدالحمید سرتیپی در پانزدهمین جلسه شورای عالی معادن استان افزود: پتانسیل های معدنی شناسایی شده در استان با توجه به گروه های مختلف معدنی تقسیم بندی شده اند.

او ادامه داد: در گروه مصالح ساختمانی شامل پوکه معدنی، سنگ لاشه، سنگ گچ، سنگ آهک در گروه سنگ های تزئینی و نما گرانیت، مرمر، تراورتن، مرمریت و در گروه کانی های غیر فلزی میکا، تالک، فلدسپات، کائولن، سیلیس، نمک، پتاس، تالک، فلدسپات، زرنیخ، خاک نسوز، باریت، پرلیت، زغال سنک و در گروه مواد معدنی فلزی آنتیموان، کرومیت، جیوه، آرسنیک، تیتانیوم، تنگستن، مس، مولییدن، قلع، سرب، روی، نقره، طلا، نیکل، منگنز و آهن است.

سرتیپی تصریح کرد: در سال های اخیر ٨٥ پروژه در ١٢ استان در راستای اکتشافات طلا صورت گرفته است که با انجام این پروژه ها در آذربایجان غربی طلای کشف شده در استان به میزان ذخیره ١٩٥ تن است.

مدیر کل صمت استان گفت: از ابتدای سال جاری ١٣ معدن با ظرفیت استخراج سالانه بیش از ٢٣٧ هزار تن انواع مواد معدنی به بهره برداری رسیدند که جهت بهره برداری از این معادن بیش از ٣٤٩ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده است که زمینه اشتغال مستقیم برای ٨٩ نفر فراهم شده است.

سرتیپی اظهار کرد: در ٤ ماهه نخست سال جاری در راستای صیانت از حقوق بیت المال یک هزار و ٢٠٠ میلیارد ریال حقوق دولتی از معادن استان اخذ شده است.

رییس صمت استان اضافه کرد: مطابق جزء (٥) ماده (٤٣) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران چنانچه به دلیل بهره برداری از معادن و فعالیت های صنایع معدنی، خسارت هایی به اهالی ساکن در منطقه و بخش کشاورزی آن ها برسد، علاوه بر عوارض آلایندگی با تصویب شورای معادن استان تا یک درصد فروش آن ها پس از واریز به خزانه معین استان نزد خزانه داری کل کشور به جبران خسارات مذکور و در صورت وارد شدن آسیب های عمومی به فعالیت های بهداشتی، درمانی و عمرانی مورد نیاز منطقه درگیر اختصاص می یابد.

سرتیپی بیان کرد: برابر اجرای بند ٥ تبصره ١١ قانون بودجه سال ١٤٠١ به منظور جبران بخشی از خسارات وارده به شبکه جاده ای حمل و نقل ناشی از بهره برداری از معادن و فعالیت های معدنی، شورای معادن استان موظف است ٢ درصد از وصولی بهره مالکانه سهم معادن استان ها را از طریق اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای همان استان برای نگهداری و بهسازی محورهای جاده ای با الویت جاده های مورد استفاده معادن اختصاص خواهد یافت.

کد خبر 37450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha