گسترش ناتو به بهای خیانت به کردها

سرویس جهان- نشریه واشنگتن ایگزامینر نوشت: موافقت ترکیه با گسترش ناتو در ازای استرداد فعالان سیاسی کرد ساکن اروپا به این کشور قربانی کردن کردها در راه خواسته های ترکیه است.

به گزارش کردپرس، ترکیه پس از مدتها مخالفت با عضویت فنلاند و سوئد در پیمان نظامی ناتو، یادداشت تفاهمی با این دو کشور امضا کرد و قول داد در مقابل مقابله این دو کشور با فعالان کرد سیاسی مخالف ترکیه و استرداد آنها از حق وتوی خود استفاده نکند.

اما نشریه واشنگتن ایگزامینر تن دادن کشورهای غربی، بویژ اعضای ناتو از جمله آمریکا به خواسته های ترکیه را تسلیم شدن این کشورها در مقابل امیال جاه طلبانه و تحقق رویای بازگشت امپراتوری عثمانی توصیف کرده است.

این نشریه هشدار داده است تن دادن سوئد و فنلاند به چنین توافقی با ترکیه به معنای قربانی شدن هرچه بیشتر کردهای ترکیه و سرکوب روزافزون آنها خواهد بود.

این نشریه با اشاره به این که نیروهای کرد سوریه که اردوغان مخالف حمایت کشورهای غربی از آنهاست، نقش مهمی در مبارزه با داعش داشته اند، نوشت: ترکیه از تهاجم نیروهای تندرو و شورشی علیه این نیروها در شمال شرق سوریه حمایت می کند.

واشنگتن ایگزامینر یادآوری کرده است که کشورهای غربی در سال های 2018 و 2019 نیز به جامعه کردهای سوریه خیانت کردند و مانع عملیات نظامی ترکیه علیه آنها نشدند. این نشریه تن دادن اعضای ناتو به خواسته های ترکیه از جمله مقابله با فعالان سیاسی کرد در اروپا را خیانت مجدد به کردها دانسته است.

زاخار پریلپین، نویسنده و سیاستمدار روسی نیز در یاداشتی غرب را به خیانت چندباره به کردها متهم کرده است. او اشاره کرده است که کار غرب این است که در ابتدا به همپیمانان خود کمک کند اما در میانه راه به آنها خیانت می کند. این عضو حزب عدالت روسیه تن دادن اعضای ناتو بویژه دو کشور سوئد و فنلاند به خواسته های ترکیه در مورد توقف حمایت از کردها و یا بازگردادن ناراضیان کرد به ترکیه را خیانت به کردها توصیف کرده است.

او تاکید کرده است که همانطور که غرب بارها به کردها خیانت کرده، به اکراین نیز خیانت خواهد کرد و بر خلاف هیاهوی کنونی این کشور را رها خواهد کرد

کد خبر 35100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha