خانواده های بارزانی و اردوغان شراکت اقتصادی غیر قانونی با یکدیگر دارند

سرویس ترکیه - فردا چتین روزنامه نگار کرد اهل کردستان ترکیه مدعی رابطه اقتصادی غیر قانونی خانواده های اردوغان و بارزانی شد.

به گزارش کردپرس، فردا چتین روزنامه نگار کرد اهل کردستان ترکیه، در یادداشتی مدعی شد که خانواده های اردوغان و بارزانی روابط مشترک تجاری پیچیده و غیر قانونی با یکدیگر دارند و به دلیل این که احتمال دارد هر دو پس از از دست رفتن قدرت شان محاکمه شوند، تفاهم و همکاری گسترده ای دارند.

چتین در مقاله ای که در پایگاه خبری-تحلیلی «سیاست آزاد نو» منتشر شد، با تحلیل عملیات ترکیه در خاک کردستان عراق، رابطه بین برات آلبایراک داماد رجب طیب اردوغان و وزیر سابق دارایی ترکیه، با نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان، را مورد بررسی قرار داد. چتین در این مقاله مدعی شد که شبکه ای از روابط تجاری غیر قانونی بین آلبایراک و خانواده بارزانی وجود دارد که در آن طلاهای قاچاق و نفت ناپدید شده در عراق، به ترکیه منتقل شده و تبدیل به پول می شود. او ادعا کرد که پارتی تنها از حکومت ترکیه حمایت نمی کند بلکه برای عادی سازی اشغال خاک کردستان عراق توسط ترکیه، از دیپلماسی استفاده می کند.

او ادعا کرد که وابستگی هر دو خانواده به دارایی های اقتصادی شان که در حساب های بانکی خارجی خود پس انداز کرده اند، همچنین ترس از محاکمه شدن پس از از دست رفتن قدرت، باعث می شود که این دو خانواده شرایط یکدیگر را خیلی خوب بفهمند و رابطه بسیار نزدیکی با هم داشته باشند.

چتین در این مقاله همچنین به موضوع اجماع احزاب حاکم و اپوزیسیون ترکیه برای جنگ در کردستان عراق اشاره کرده و نوشت که این عملیات اشغالگرانه محصول یک اجماع فراحزبی است که نه تنها توسط دولت AKP/MHP، برنامه ریزی شده، بلکه توسط احزاب اپوزیسیون ترکیه مانند حزب جمهوری خواه خلق (CHP) نیز حمایت می شود.

این روزنامه نگار منتقد، همچنین با یادآوری سخنان یوسف محمد رئیس سابق پارلمان اقلیم کردستان تحلیل کرد که یکی از اهداف ترکیه از این عملیات کنترل استان موصل است که پیشتر تحت سلطه دولت عثمانی بود. ترکیه فکر می کند که صد سال پس از معاهده لوزان می تواند آن را فسخ کند. همچنین اگر حمله روسیه به اوکراین موفقیت آمیز باشد، ترکیه نیز می تواند به اشغالگری خود مشروعیت بخشد.

کد خبر 31162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha