‌اپیدمی بلاگری و آسیب های روانشناسی- جامعه شناختی مرتبط به آن

فضای مجازی به عنوان طریق نوین ارتباط بشر با بشر در طول دهه گذشته جایگاه خود را در روتین اکثریت جامعه جهانی تثبیت نموده است. در واقع امروز دیگر نمی توان انسان قرن حاضر را بدون فضای مجازی تصور نمود زیرا بسیاری از الگوهای وجوب مادی و ضروریات روز ما بسته به وجود فضای مجازی است.

کرد پرس- اما این فضای  کمتر شناخته شده دارای وجوه شناختی و ویژگی خاصه ای است که عدم شناخت و واکاوی آن باعث ایراد ضررهای غیر قابل جبران در تار و پود شخصیت در حال به روز رسانی قاطبه بشر می گردد.

یکی از مجموع این آسیب ها و شاید بتوان ادعا نمود پیچیده ترین آن مسئله بلاگری است.

بلاگر در لغت به معنای وبلاگ نویس بوده و اشاره به دورانی ( دهه هشتاد ) داشته که اپلیکیشن های مجازی تا این حد همه شمول نبوده و افرادی محدود در بستر تارنمای اینترنت آن دوران برای خود صفحه ( وبلاگ ) طراحی نموده و به کار نگارش اینترنتی مشغول بودند.

اما امروزه بلاگر کسی است که در صفحه متعلقه به خود در فضای مجازی ( اپلیکیشن هایی خاص ) و در خصوص موضوعی خاص ( شغلی، علمی، سبک زندگی یا..) به تولید محتوا می پردازد.

باری، اما این همه وجوه ماجرا نیست اول آن که بسیاری از افرادی که به این عمل مبادرت می نمایند از تخصص کافی در خصوص موضوع بلاگری شان برخوردار نیستند.

تصور کنید یک پزشک، وکیل، استاد خودخوانده و.. اطلاعاتی ناقص و الکن در اختیار مخاطب خود قرار دهد چه فاجعه ای رخ خواهد داد.

آسیب دیگر آن که افراد درس ناخوانده و کمتر برخوردار از تمامی جهات با سیر و سلوک در فضای مجازی و دنبال کردن این افراد احساس سرخوردگی و تمنای ناکافی بودن را در خود نهادینه کرده که این گزاره باعث بروز مصائب فراوان شخصیتی می گردد.

مورد دیگر و بدون شک آسیب زا ترین ضرر فضای مجازی اشتیاق دیده شدن و مسئله بلاگرهای بیمار است.

گهگاه در فضای مجازی مشاهده می گردد که اشخاصی با ارتکاب اعمالی عجیب و غریب یا بروز افعالی بیمارگونه سعی در مطرح نمودن خود در متن فضای مجازی داشته که این نوع از نمایش خود، متاسفانه با استقبال عامه مواجه می گردد.

همه این ها و بیش از این دلایلی کافی و مستند برای ورود اهل فن ( متخصصین فضای مجازی،روانشناسان،جامعه شناسان ) به موضوع این نویسه بوده تا با ارائه راه کارهای درست و قابل اجرا آسیب های این فضا به حد اقل رسانده شود.

علی ای حال موضوع پرداختی فوق به هیچ عنوان به معنای نفی کارکردهای مثبت فضای مجازی نبوده و نگارنده هرگز قصد زیر سوال بردن مفهوم بلاگر ( به عنوان جزئی مهم از فضای مجازی ) و دنبال کنندگان آنان را نداشته و صرفا طرح دغدغه جهت رسیدن به نقطه مشترک به منظور تعدیل آسیب های آن است.

امید که مفید به فایده و منتج به نتیجه گردد.

محمد سعید مقصودی-  کارشناسی ارشد حقوق کیفری و جرم شناسی

کد خبر 2769410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha