حزب ادهم بارزانی قبل از تولدش دچار انشعاب شد

سرویس عراق و اقلیم کردستان- با وجود اینکه قرار بود ادهم بارزانی یک جنبش سیاسی به نام «خط سوم» را راه بیندازد و اعضای آن قبلاً جزئیات کارهای سیاسی جنبش را از طریق صدای آمریکا ارائه کرده بودند، با این حال، اکنون در جنبش اختلافاتی به وجود آمده است و برخی از اعضای آن بدون ادهم بارزانی در حال آماده شدن برای تاسیس یک سازمان سیاسی هستند که به گفته خودشان کاملاً متفاوت از جنبش قبلی آنها است.

به گزارش کردپرس به نقل از صدای آمریکا، وریا سعید رواندزی که در ژوئیه سال گذشته به عنوان سخنگوی جنبش ادهم بارزانی فعالیت داشت، در آن زمان در مصاحبه با صدای آمریکا اعلام کرد که جنبش آنها توسط ادهم بارزانی رهبری خواهد شد و تمرکز سیاسی آنها در سلیمانیه و کرکوک خواهد بود.

با این حال وریا سعید رواندزی در یک مصاحبەی جدید در 23 ژانویه 2024، اعلام کرد که آنها یک سازمان سیاسی جدید بدون ادهم بارزانی ایجاد کرده اند.

وریا سعید راوندزی به صدای آمریکا گفت: «پروژه جدید ما یک سازمان سیاسی دموکراتیک است. هدف ما رسیدن به رفاه برای مردم و تامین آزادی است. ما می خواهیم به یک قدرت سیاسی برسیم و پس از آن اصلاحات را شروع کنیم».

وی افزود: «این پروژه با پروژه قبلی کاملا متفاوت است و یک پروژه مردمی است که توسط جمعی از فعالان و دانشگاهیان تهیه شده است و به زودی کنگره خود را برگزار خواهیم کرد».

وریا سعید درباره نقش ادهم بارزانی، رئیس جنبش سابقشان گفت: «ما ممانعتی از ورود کسی نداریم و درهای ما گشاده است، آن را برای همه احزاب و سازمان ها ارسال کرده ایم. ما با هرکسی که خود را خدمتگزار مردم و کشور بداند، دیدار خواهیم کرد».

اما رسانه خبری صدای آمریکا از منبعی ناشناس دریافت که دلیل اصلی نگرانی ها در مورد ادهم بارزانی این است که گفته می شود او از حزب اتحادیه میهنی کردستان در انتخابات شوراهای استانی عراق حمایت کرده است.

در روزهای اخیر چند رسانه عربی و کردی گزارش دادند که به زودی حزبی به نام «حزب الله کردستان عراق» تشکیل می شود که یک شاخه مسلح خواهد داشت و ریاست آن بر عهده ادهم بارزانی خواهد بود.

رسانه خبری صدای آمریکا در خصوص این موضوع و پایان کار این جنبش سیاسی با ادهم بارزانی تماس گرفت.

وی درمورد موضوع حزب حزب الله کردستان گفت: «من هم مانند شما در رسانه ها این موضوع را دیده ام و اطلاع بیشتری ندارم».

اما وی از اظهار نظر بیشتر امتناع کرد.

برخلاف حزب قدیم، حزب جدید که توسط دوستان ادهم بارزانی تشکیل می‌شود، "حزب اصلاحات میهنی" نامیده می‌شود و گفته اند که در صورت لزوم در سرتاسر اقلیم کردستان و عراق ستاد خواهد داشت.

وریا سعید اعلام کرد: «پروژه ما یک فرایند پیچیده است و نیازمند قدرت و توانایی تعدادی از احزاب و سازمان های سیاسی است تا صداهای معترض تحت حمایت پروژه ما جمع شوند».

وی همچنین افزود: «آنها با قدرت سیاسی در اقلیم همسو نیستند. یکی از دلایل اصلی تشکیل پروژه ما این است که مسئولان در طی سی سال گذشته کمترین آرزوهای مردم خودمان را را برآورده کرده اند، دولت نیز متلاشی شده و به دو جبهه منطقه سبز و منطقه زرد تقسیم شده است و نیروی متحدی نداریم که بتواند از حاکمیت اقلیم کردستان محافظت کند، این مسائل باعث شد که این پروژه سیاسی را پیش ببریم».

حزب جدید در حال حاضر پروژه ای را آماده کرده است که عکسی از آن به رسانه خبری صدای آمریکا رسیده است و بر اساس آن، جنبش مذکور، ادعا میکند که از برنامه های مختلف در زمینه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و مدیریتی حمایت خواهد کرد و اعضای آن در حال حاضر در حال گسترش موقعیت مردمی خود هستند.

کد خبر 2766208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha