نگاهی اجمالی به انتخابات  مجلس در حوزه جنوبی ایلام / سعید بگ‌نظری

سرویس ایلام - انتخابات در حوزه جنوبی استان ایلام شامل چهار شهرستان دهلران، آبدانان، دره شهر و بدره در حال داغ شدن است که روزنامه نگار ایلامی نگاهی به آن انداخته است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، سعید بگ نظری در این یادداشت می‌نویسد:

آبدانان

احمد کرمی، معاون پیشین استانداری ایلام؛ بهزاد علیزاده، نماینده فعلی مجلس و اسدالله چراغی، معاون بیمارستان گلستان اهواز را می‌توان اضلاع مثلثِ انتخابات مجلس در حوزه جنوبی ایلام دانست که علاوه بر رقابت درون شهرستانی، در سایر نقاط حوزه انتخابیه با یکدیگر در رقابت هستند و در این بین «احمد کرمی» به واسطه ارتباطات گسترده اجتماعی و برخورداری از رزومه کاری موثر، بیش از سایرین توانسته است نظر مردم این دیار را متوجه خود کند.

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش‌روی کاندیداهای آبدانان، میزان مشارکت مردم این شهرستان در انتخابات است که ممکن است آراء «بنوار» آنان را تهدید کند؛ موضوعی که در صورت بروز، به سود کاندیداهای دره‌شهر و دهلران خواهد بود.

 باید دید در هفته‌های باقیمانده، کاندیداهای شهرستان آبدانان از چه تاکتیکی برای عبور از این چالش استفاده خواهند کرد؟

بدره

در این دوره از رقابت‌ها، ۵ نفر از این شهرستان تایید صلاحیت شده‌اند تا در کنار سایر نامزدها، شانس خود را برای کسب کرسی نمایندگی مجلس امتحان کنند.

بدره‌ای‌ها در صورتی خواهند توانست صاحب تک‌کرسی نمایندگی حوزه جنوب ایلام در مجلس شوند که علاوه بر ائتلاف درون شهرستانی و رسیدن به کاندیدای واحد، در جلب نظر اکثریت مردم دره‌شهر به عنوان متحد سنتی خود، موفق ظاهر شوند و سپس چشم به آراء آبدانان و دهلران و اتفاقات احتمالیِ این حوزه داشته باشند.

با نگاهی به فعالیت کاندیداهای بدره، می‌توان دریافت که آنها برای دستیابی به ائتلافی اثرگذار و رسیدن به کاندیدای واحد، راه دشواری در پیش دارند؛ زیرا تعداد قابل توجهی از لیدرهای انتخابات بدره - برخلاف دوره قبل- حمایت از کاندیداهای غیربدره‌ای را در دستور کار قرار داده‌اند.

دره‌شهر 

شش کاندیدای گمنام اما پرانگیزه این شهرستان در حالی به پیشواز انتخابات اسفندماه می‌روند که می‌دانند تنها شانس حضور آنان در دور دوم انتخابات و یا راهیابی به مجلس، «اتحاد درونی» و «ائتلاف بیرونی» با مردم بدره است.

در میان کاندیداهای دره‌شهری، عبدالرحیم کرم‌خدایی و شکرالله حاجیوند بیش از سایرین توانسته‌اند با تشکیل ستادهای منسجم، دیدارهای چهره به چهره و استفاده از ظرفیت فضای مجازی، خود را به مردم حوزه جنوب معرفی و به واسطه پیوندهای سببی و نسبی با مردم بدره و آبدانان، نظر بخشی از مردم این شهرستان‌ها را متوجه خود کنند.

به نظر می‌رسد چنانچه کاندیداهای دره‌شهر ائتلاف کنند، نامزد نهایی آنها مورد توجه مردم بدره نیز قرار خواهد گرفت و شانس حضور آنان در مرحله دوم، بسیار بالا خواهد رفت.

دهلران

به واسطه درهم تنیدگی‌های قومی و قبیله‌ای، وضعیت رقابت کاندیداها در دهلران قدری متفاوت از سه شهرستان دیگر است.

سه کاندیدای تایید صلاحیت شده این دیار تاکنون نتوانسته‌اند توجه کارشناسان را جلب کنند؛ شاید به همین خاطر است که تحلیل‌گران، منتظر اعلام نظر شورای نگهبان در بازبینی تایید صلاحیت‌ها هستند؛ چنانچه سید حسینعلی موسوی موفق به اخذ تایید صلاحیت شود، یکی از ارکان اثرگذار در جذب آراء مردم دهلران خواهد بود؛ تایید صلاحیت محمد غلامی، معاون پیشین فرمانداری دهلران نیز اگرچه در نهایت به سود ائتلاف احتمالی دره‌شهری‌ها خواهد بود، اما تنور رقابت‌های درون شهرستانی را در این دیار داغ خواهد کرد.

کد خبر 2765993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha