نقش کردها و آمریکا در روند عادی سازی روابط میان ترکیه و سوریه

سرویس جهان- به گفته یک تحلیلگر روابط بین الملل، بخش مهمی از روند عادی سازی روابط میان ترکیه و سوریه حل شدن مسائلی از قبیل حضور آمریکا در سوریه و آینده نیروهای کرد سوریه است.

به گزارش کردپرس، نشریه عنب بلدی که وضعیت در سوریه را رصد می کند، در گزارشی از کم و کیف روند عادی سازی روابط میان ترکیه و سوریه بعد از گذشت یک سال از مطرح شدن آن خبر داده است.

بر اساس این گزارش، با وجود این که در یک سال گذشته دیدارهای مختلفی صورت گرفته و نشست هایی نیز درباره وضعیت روند عادی سازی برگزار شده اما عملا اقدام خاصی برای اجرای این طرح صورت نگرفته است.

 این مجله یکی از موانع اصلی اجرای روند عادی سازی روابط میان ترکیه و سوریه را درخواست دولت سوریه از ترکیه برای ارائه جدول زمانی در جهت خروج نیروهای آنکارا از خاک سوریه دانسته است. از طرفی دیگر، ترکیه نیز خواهان در پیش گرفتن اقدامات مشترک با دولت مرکزی سوریه برای پایان حضور نیروهای مسلح کرد سوریه در نزدیکی مرزهای ترکیه است.

محمد علوش، تحلیلگر روابط بین الملل با اشاره به پیچیده بودن روند عادی سازی روابط میان ترکیه و سوریه و عدم تغییر سیاست آنکارا در قبال سوریه، این روند را زمانبر توصیف کرد و تاکید کرده که به ثمر نشستن این روند مدت زمان زیادی طول خواهد کشید.

این تحلیلگر سیاسی معتقد است که ترکیه قبل از هر چیز خواهان برچیده شدن توانایی نظامی کردهای سوریه است. بنابراین، این مسئله نقش زیادی در عادی سازی روابط طرفین دارد.

او به عنب بلدی گفته است عادی سازی روابط میان ترکیه و سوریه نه تنها به مسائل دو کشور ارتباط دارد بلکه به روابط میان ترکیه و آمریکا نیز مرتبط است. او اشاره کرده که بخشی از این بن بست به حضور نیروهای آمریکا در سوریه، بویژه مناطق تحت کنترل کردهای سوریه و حمایت آنها از این نیروی مسلح کردی، با وجود مخالفت شدید ترکیه است.

 در این گزارش نتیجه گیری شده است که در طول یکسال گذشته پیشرفت ملموسی در روند عادی سازی روابط میان ترکیه و سوریه صورت نگرفته است.

کد خبر 2764646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha