گرمای هوا مغلوب ضیافت حسین(ع) در مهران / آزاده خرم*

سرویس ایلام - روزنامه نگار ایلامی در گزارشی از تردد زائران اربعین حسینی در مرز مهران، با مردمانی سخن گفته است که زائر شدن را یک انتخاب می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، "مهران" نامی که این روزها بر زبان عاشقانی رواج گرفته که از جای جای ایران از شمال و جنوب و شرق و غرب، از دور افتاده ترین مناطق خود را به شهری می رسانند که به قلب تپنده شیفتگان حسینی تبدیل شده است.

مهران شهره به قدمگاه زائران حسینی این روزها در حال ثبت تصاویری جدید از عاشقی دوستداران سیدالشهدا(ع) است، مردمی که گرمای سوزان 50درجه ای مهران مانع از ابراز ارادتشان به ارباب شهدا نشده ومجنون وار ساعتها جاده های طولانی را طی و خود را به مهران برای عزیمت به کوی دوست رسانده اند.

 اینجا در مرزی ترین شهر کشور شیعیانی جمع شده که واژه شیفتگی و عشق به اهل بیت(ع) را معنی بخشیده و یک دنیا شور و شعور حسینی را به نمایش گذاشته اند.

اینجا حضور تک تک هزاران زائری که روزانه برای شرکت در پیاده روی اربعین حسینی در مهران تردد می کنند سوژه جداگانه ای است برای هر خبرنگار، عکاس و مستند ساز، خیل جمعیت زائران لحظه به لحظه بیشتر و بیشتر شده و بر شکوه و عظمت رویداد عظیم اربعین می افزاید.

اینکه زائر شدن را انتخاب کنی، کیلومترها راه را طی و فرزند و خانواده ات را همراه کنی و در این مسیر که بدون شک به علت گرمای هوا سفر را کمی دشوار می کند ولی همه را با تمام وجود به جان بخری، به آن عمل کنی و در نهایت خود را در مهران و رفتن از مرز ببینی تنها از یک عاشق بر می آید که معشوق و اربابش کسی جز حسین(ع) نخواهد بود.

تصاویر منتشره از خیل جمعیت زائران در رسانه های مختلف که همگان را متحیر کرده در واقع یک دنیا دلدادگی را در وصف شخصیتی نشان می دهند که مردم بخاطر شرکت در ضیافت و زیارتش فرسخ ها سختی سفر و گرمای مرز 50درجه را به جان خریده اند.

اینجا قلمها از وصف حضورعاشقانی که با زمزمه ذکر یا حسین(ع) و زینب(س) به مرز مهران قدم گذاشته ناتوان مانده و تنها دوربینها و پخش تصاویر زنده از این همه حضور توان انعکاس بخشی از این شور را دارند.

طنین گامهای مشتاق زائران که این روزها رنگ حسینی را در مهران به عنوان دروازه عتبات عالیات پررنگ تر کرده لحظه به لحظه بیشتر و بیشتر شده، شیفتگانی که بدون توجه به گرمای هوا تنها به عشق دیدار معشوقشان قصد عزیمت به کربلای معلی را دارند.

اینجا و زیر پرچم حسین(ع) همه یکی شده اند، از هر طبقه و قشری باشی از مرفه گرفته تا فقیر از مسئول گرفته تا کارمند و کارگر همگی با پای پیاده در یک ردیف به عنوان زائر جا گرفته و رهسپار مسیر عشق و شور می شوند.

اینجا زائرانی خود را به مرز رسانده که حضور هرکدامشان حکایتی شنیدنی دارد، از زوج سالمندی که از یکی از روستاهای مشهد آمده و تمام دارایی خود را در ساک کوچکی گذاشته تا آن خانواده ای که شرکت در پیاده روی اربعین را مسافرت امسال تابستانشان تعیین کرده اند.

زائرانی که نشستن پای صحبتشان و راز عاشقیشان شنیدن دارد، "زهرا" یکی از میهمانان ضیافت حسینی است، او به همراه شمار زیادی از اقوامشان به مهران آمده تا با شرکت در پیاده روی اربعین حسینی رهسپار کربلا شوند.

از شیفتگان حسینی ساکن در یکی از شهرهای شمالی کشور هستند، او را در کنار مادر بزرگ 85ساله و پدر بزرگ 88 ساله اش می بینم، مادر بزرگ توان راه رفتن ندارد و روی ویلچر نشسته، نوه ها با سنین مختلف اطراف آنها هستند.

زهرا می گوید: توفیق داریم که امسال برای چندمین سال پیاپی زائر اربعین اباعبدالله(ع) شویم، اگرچه گرمای هوا ما را تا حدودی اذیت می کند ولی عشق امام حسین(ع) و محبتی که از او در قلبهایمان داریم ما را از این سفر جا نگذاشت.

"یسنا" 12 ساله اهل استان البرز یکی از کودکان زائر اربعین حسینی است، او می گوید: برای دومین سال است که به کربلا می رود و چون اولین بار میخواهد تجربه پیاده روی اربعین داشته باشد شوق و ذوق زیادی دارد.

کودک دیگری را می بینم که چادر عبایی مشکی را بر سرش دارد، از او در مورد شوق زیارتش می پرسم و می گوید: خیلی دوست دارم زودتر کربلا بروم، اگرچه گرمای هوا تا حدودی مارا اذیت میکند ولی به یاد اهل بیت امام حسین(ع) می افتم که در زمان واقعه عاشورا با وجود آنهمه مصیبت اسیر شده و با پای پیاده به شام رفتند.

بانوی زائر دیگری که همراه پسرش از سبزوار به مهران آمده در پاسخ به سئوالم که از او می پرسم این سفر برایتان سخت نیست می گوید: هیچ سختی من نمیبینم هرانچه هست عشق هست و عشق است و عشق است، سختی این سفر خیلی به دل می نشیند، من سختی نمیبینم و هرآنچه هست زیبایی است و این را از ته دل می گویم.

"شنیدن کی بود مانند دیدن"، جمله یکی از زائران دانشجو اهل استان اصفهان است، برای اولین بار زائر اربعین شده و بقول خودش پیش از این تنها تصاویر شوق زائران را از تلویزیون میدید ولی اکنون حس زیبای زائر بودن را تجربه و سراپا شوق زیارت را دارد.

زوج جوان اهل استان یزد نیز نخستین سفر مشترکشان را بعد از یکسال ازدواج کربلا و شرکت در پیاده روی اربعین حسینی انتخاب کرده اند، زوجی که به گفته خودشان می خواهند مورد شفاعت امام حسین(ع) قرار گرفته و زندگیشان را بیمه او کنند.

اما ثبت تصاویر از ارادت به سیدالشهدا(ع) تنها مختص زائران نیست، خادمان حسینی نیز در مهران هرکدام جلوه ای زیبا از شور حسینی به نمایش گذاشته اند، عاشقانی که خادمی زائران را به شرکت در پیاده روی اربعین ترجیح داده و با علاقه ای وصف نشدنی در حال خدمت رسانی هستند.

خادمی زائران اینجا دیدنی است، هنرمند خوشنویسی کاسه ای از مخلوط آب و تربت امام حسین(ع) را در دست دارد و با قلم مویش نام ابوالفضل(ع) و نام حسین(ع) را بر روی پیراهن زائران می نویسد.

زائران برای منقش کردن نام مبارک اهل بیت(ع) بر لباسشان به صف شده اند، این خادم با التماس دعا از زائرانی که به زیارت مشرف می شوند می گوید: چند ساله توفیق این خدمت را دارم و از شما می خواهم مرا در حرم دعا کنید.

او را با جمله طلایی اش تنها می گذارم که می گوید: سفره معرفت امام حسین(ع) پهن شده و هرکسی به اندازه توان و ظرفیتش باید از آن لقمه بردارد!

"مینا" کودک 12ساله اهل یکی از شهرستانهای استان لرستان است، جارویی بلندتر از قدش در دست دارد و زمینهای مسیر زائران را از زباله پاک می کند.

او می گوید: به عشق امام حسین به همراه خانواده ام برای خدمت به زائران آمده ایم، خیلی حس خوبی دارم و تا آنجا بتوانم می خواهم به میهمانان امام حسین(ع) خدمت کنم.

خادمی که کفشهای زائران را واکس می زند، بانویی که از مشهد آمده و برای زائران نان تازه پخت می کند، جوانی که زائران ناتوان را با ویلچر جابجا می کند یا آن پیرمردی که چندین سال است به عنوان آشپز در مهران حضور دارد و در پخت غذا برای زائران شرکت می کند و... هرکدام شیفتگان مکتب سیدالشهدا(ع) هستند که عهدی عاشقانه با اربابشان بسته اند و قابهایی ماندگار به تصویر کشیده اند.

اینجا محبت حسینی از نگاه هر زائر و خادم متفاوت است، راز عاشقی هرکدام این زائران و خادمان آنقدر زیباست که برای درک آن تنها باید سکوت کرد و حس کرد بدون اینکه جمله ای بر زبان بیاوری...

آری اینجا گرمای هوا مغلوب گرمای ضیافت حسینی شده و لحظه به لحظه شکوه این میهمانی بیشتر و بیشتر می شود!

*روزنامه نگار ایلامی 

کد خبر 2760206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha