زائرهراسی و تخریب مرز مهران پذیرفتنی نیست

سرویس ایلام - استفاده از ظرفیت مرزهای ششگانه برای شرکت در اربعین حسینی، راهبردی عاقلانه است اما نباید برای این مهم مرز مهران مورد تخریب رسانه ملی قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، مرز بین المللی مهران از زمان سقوط صدام به صورت خودجوش توسط مردم ایران برای رفتن به کربلا انتخاب شد و در این سال‌ها تا کنون با وجود تنگناهای بودجه‌ای و بعضاً کم‌کاری برخی دولت‌ها، به توسعه مناسبی دست یافته به طوری که روزانه بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر زائر را در اوج تردد بدون هیچ مشکلی پشتیبانی می‌کند.

با وجود توسعه همه جانبه مرز مهران، مهم‌ترین چالش این مرز فقدان زیرساخت‌های لازم در طرف مقابل در مرز زرباطیه بود که در سال اخیر، نخست وزیری و وزارت کشور عراق و استانداری واسط پای کار آمدند و با اضافه کردن دربهای ورود و خروج و گیت‌های جدید مشکلات تردد را کاهش دادند. 

از طرفی امسال به خاطر ضعف‌های انفورماتیک و اینترنتی عراق، با توافق بین دو کشور، مهر گذرنامه و ثبت الکترونیک تردد تنها توسط پلیس ایران در مرز مهران انجام می‌شود و مسئولان عراقی تنها مهر را رؤیت کرده و مهر ورود خود را می‌زنند.

با این تفاصیل و چهاربانده شدن مسیر ایلام مهران و افزایش ظرفیت پارکینگ به ۱۸۰ هزار خودرو و تمهیدات لازم جهت جابجایی زائران از پارکینگ ها به پایانه مرزی و از پایانه مرزی تا شهر کوت عراق، تا کنون تردد و ترافیک روان بوده و روزانه شاهد خروج انبوه دلدادگان مکتب حسینی هستیم.

ما نیز معتقدیم استفاده از تمام مرزهای ششگانه برای اربعین عاقلانه و راهبردی است اما با ترساندن زائرها از آمدن به مهران و دروغ‌پردازی از ضعف زیرساخت‌ها و داستان‌سرایی پیرامون کمبودها و نشان دادن تصاویر جاده‌های شلوغ سال‌های گذشته، مردم ایلام که خادمان حقیقی زائران سیدالشهداء هستند را آزرده خاطر کرده است و این رویه صدا و سیما یک کار غیرحرفه‌ای و غیر اخلاقی است تا جایی که باعث اظهارنظر رسمی استاندار ایلام و امام جمعه مهران در این زمینه شد.

استفاده از مرز مهران به عنوان دروازه عتبات عالیات دارای مزایای زیادی برای زائرانی است که با خودرو شخصی قصد دارند خود را به مرزی برسانند که نزدیک‌ترین فاصله را با کربلا دارد و اگر زیارت اربعین در نظام گفتمانی جمهوری اسلامی ایران جایگاه خاصی دارد، که دارد، تکمیل هر چه سریع‌تر زیرساخت‌های آن باید در دستور کار نظام قرار بگیرد.

* یاسر بابایی 

کد خبر 2760051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha