پنج برابر شدن سهم ۳ درصد نفت و گاز ایلام در دولت سیزدهم / چالشهای بودجه ای در شهرستانهای تازه تاسیس

سرویس ایلام - رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام در گفتگو با کردپرس از پنج برابر شدن سهم ۳ درصد نفت و گاز ایلام در دولت سیزدهم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، امین دوست‌محمدی عنوان کرد: کل اعتبارات استان ایلام در سال گذشته ۱۱۴۷ میلیارد بود که در سال جاری به ۱۸۸۱ میلیارد رسید و می توان گفت تقریبا ۶۴ درصد رشد نشان می‌دهد.

او گفت: از لحاظ شخصیت بودجه و اجزای تشکیل دهنده آن باید گفت که این اعتبار متشکل از اعتبار تملک استانی، اعتبار توازن منطقه ای، اعتبارات توازن۲ نمایندگان محترم مجلس، اعتبارات ۳ درصد نفت و ۲۷ صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده است که بیشترین رشد در حوزه بودجه ۳ درصد سهم نفت بوده است که ۱۵۵ درصد رشد را نشان می دهد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام توضیح داد: نکته قابل توجه این است که از ابتدای دولت در سال ۱۴۰۰، مبنای اعتبارات ما در حوزه سهم ۳ درصد نفت که مربوط به ارزش افزوده ما در استخراج نفت است، چیزی نزدیک به ۱۸۶ میلیارد تومان بود و این رقم تا این لحظه که اعتبارات سال ۱۴۰۲ ابلاغ شده، این رقم به ۸۸۱ میلیارد تومان رسیده است و افزایش پنج برابری این سهم از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون برای اعتبارات استان ایلام رقم خورده است.

چهار شهرستان، بازیگران اصلی اقصاد نفت در ایلام

دوست‌محمدی ادامه داد: در استان ایلام چهار شهرستان بازیگری اصلی اقتصاد نفت را بر عهده دارند؛ شهرستان چوار با ۳۲ درصد ارزش افزوده‌ی اقتصاد نفت استان، دهلران با ۲۸ درصد، مهران با ۲۳ درصد و آبدانان با ۱۵ درصد این چهار شهرستان را تشکیل می دهند و این امر به نحو چشمگیری وضعیت اعتبارات این چهار شهرستان را بهبود بخشیده است تا جایی که مثلا شهرستان چوار با احتساب این اعتبار به ۱۵۵ میلیارد اعتبار دست پیدا کرده در حالی که بدون اعتبار ۳ درصد سهم نفت، مجموع اعتبارات چوار به ۳۸ میلیارد تومان کاهش پیدا خواهد کرد.

او گفت: هر چند از این بازیگری استان در عرصه اقتصاد نفت که منجر به ایجاد اعتباراتی پایا برای استان می شود خرسندیم اما از طرف دیگر، اعتباراتی که به واسطه الصاق محرومیت به ایلام تعلق می گرفت در حال کم شدن است و این دلنگرانی را در خصوص شهرستانهایی مانند بدره، سیروان، ملکشاهی و هلیلان که از این امتیازات برخوردار نیستند به وجود آورده است و به یک شکاف بین شهرستانها تبدیل شده است که اگر تمهیدات لازم اندیشیده نشود، این شکاف در سالهای آینده وضعیت بدتری خواهد یافت.

چالشهای بودجه ای شهرستانهای تازه تاسیس ایلام

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، هلیلان که از چرداول جدا شد، ارزش افزوده های خود را در آن شهرستان جا گذاشت یا شهرستان ملکشاهی، حوزه های نفتی و روستاهای خود را جا گذاشت و به یک شهرستان تبدیل شد. این اتفاق باعث می شود که این شهرستانها از اعتبارات یک سوم ارزش افزوده ۳۴۷ میلیاردی محروم شوند چون بر اساس الزامات بودجه، باید یک سوم اعتبارت ارزش افزوده، صرفا به آن شهرستان که آن را ایجاد کرده تعلق بگیرد و از طرف دیگر از دو سوم دیگر اعتبارات محرومیت زدایی ارزش افزوده به مبلغ ۵۲۰ میلیارد هم محروم می شوند چون این ضریب‌ محرومیت‌ها بر اساس دهستان‌های شهرستان توزیع پیدا می کند و چون دهستان شهرستانهای قدیمی بیشتر از دهستان شهرستانهای جدیدالتاسیس است، در این زمینه هم شاهد کاهش اعتبارات آنها هستیم.

وی افزود: تعداد دهستان و روستاها در اختصاص اعتبارات ضریب محرومیت اثرگذار است تا جایی که مثلا با وجود اینکه جمعیت شهرستان ایوان بیشتر از چرداول است اما به خاطر تعداد دهستانهای بیشتر، اعتبارات محرومیت زدایی چرداول بیشتر از ایوان است.

دوست‌محمدی گفت: متاسفانه شهرستانهای ملکشاهی، بدره، هلیلان و سیروان هم از نفت و هم از دهستانها جا مانده اند و آنچه برای آنها باقی مانده، اعتبارات تملک استانی و سهمی از ضریب محرومیت است که مانند دیگر شهرستانها در حال دریافت آن هستند.

شکافهای بودجه ای و راه حلهای ترمیم آن

او گفت: برای رفع این چالشهای بودجه ای که شهرستانهای جدیدالتاسیس به دلایل ذکر شده با آن مواجه هستند و همچنین برای حومه کمتر توسعه یافته شهر ایلام، باید اعتبارات حاصل شده از طریق بنیادها و نهادهای انقلابی، سفرهای ریاست محترم جمهوری و اعتبارات ۳۰۹ میلیارد تومانی توازن منطقه ای ملی را به سمت این شهرستانها و حومه شهر ایلام سوق بدهیم که شکاف های بودجه ای کمتر بشود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام تاکید کرد: ما می دانیم که شهرستان ملکشاهی با ۶۹ میلیارد تومان نمی تواند چندین موضوع کلیدی خودش مانند آبرسانی، راهها، پمپاژها، کلینیک تخصصی و غیره را به سرانجام برساند چرا که این موارد بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد یا پمپاژ هلیلان حداقل با ۲۰۰ میلیارد تومان می تواند به سرانجام برسد که با وضعیت کنونی اعتبارات چندین سال باید بگذرد تا به بهره برداری برسند.

وی افزود: بخشی از این اعتبارات را ما از محل مولدسازی تامین کرده ایم و در خصوص پمپاژ هلیلان ۱۷۰ میلیارد تومان را از مولدسازی برای سال ۱۴۰۲ تامین کرده ایم که چند روز دیگر ابلاغ می شود. از اعتبارات مولدسازی و توازن منطقه ای استانی و همچنین اعتبارات سفر ریاست جمهوری ۱۸۰ میلیارد تومان برای  هلیلان دیده شده و حدود ۸۷ میلیارد نیز برای ملکشاهی در نظر گرفته شده تا این شکاف بودجه ای به نحوی جبران شود.

دوست‌محمدی تصریح کرد: انتظار ما از ساختار مدیریت استان و دستگاههای اجرایی این است که تمرکز خود را صرفا روی این شهرستانها بعلاوه حومه شهر ایلام قرار بدهند که ما به یک توازن منطقه ای از لحاظ عمران شهری برسیم و دچار یک ضریب جینی بالا و افزایش آسیبهای اجتماعی در آینده نشویم.

کد خبر 2758277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha