سکوت مقامات اقلیم کردستان در برابر رای دادگاه فدرال عراق درباره پرونده پارلمان کردستان

سرویس عراق و اقلیم کردستان- مقامات اقلیم کردستان تاکنون واکنشی نسبت به رای دادگاه عالی فدرال درباره لغو کردن پارلمان کردستان اتخاذ نکرده‌اند.

به گزارش کردپرس به نقل از «دره و میدیا» مقامات عالی اقلیم کردستان تاکنون در برابر رای دادگاه فدرال درباره پارلمان کردستان سکوت اختیار کرده‌اند و جلسات دفاتر سیاسی احزاب اصلی برگزار شده است.

بر اساس گزارش «دره و میدیا» جلسه دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان به ریاست مسعود بارزانی و جلسه دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان به ریاست بافل طالبانی برگزار شده است.

روز 30 5 2023 دادگاه عالی فدرال عراق رأی خود را درباره غیرقانونی بودن تمدید مهلت دوره پنجم پارلمان کرد صادر کرد و بر اساس رای صادره، پارلمان کردستان لغو شده است.

پیشتر نیز دادگاه فدرال عراق چند رای درباره اقلیم کردستان صادر کرده است که از نظر مقامات اقلیم خوشایند نبوده است. روز ۱۵ فوریه ۲۰۲۲ دادگاه عالی فدرال رای خود را درباره نفت و گاز اقلیم و غیرقانونی بودن صادرات نفت اقلیم کردستان صادر کرد. در آن زمان دولت اقلیم کردستان به رای دادگاه عالی فدرال پای‌بند نشد تا در نهایت رای دادگاه پاریس صادر شد و ترکیه صادرات نفت اقلیم کردستان را متوقف کرد. سپس در تاریخ ۲۵ ۱ ۲۰۲۳ دادگاه عالی فدرال رای خود را درباره غیرقانونی بودن ارسال بودجه از بغداد به اقلیم صادر کرد. در آن زمان نیز مسعود بارزانی دادگاه فدرال را محکمه الثوره رژیم بعث خواند و مقامات عالی اقلیم کردستان نیز بیاننامه هایی صادر کردند. اما در خصوص رای اخیر دادگاه عالی فدرال هنوز پارلمان، دولت و هیئت قضایی اقلیم کردستان هیچ موضعی اتخاذ نکرده‌اند و دچار تردید هستند که آن را رد کنند یا بپذیرند.

بر اساس رای صادره، دولت اقلیم کردستان به دولت انتقالی تبدیل می‌شود و ریاست اقلیم نیز لازم است که در مدت معینی از کمیسیون عالی انتخابات عراق بخواهد تا انتخابات پارلمان را برگزار کند.

تاکنون حزب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان به صورت رسمی موضوع خود را درباره رای صادره اعلام نکرده‌اند. حزب دموکرات کردستان روز گذشته به صورت غیر مستقیم از طریق سخنگوی این حزب بیاننامه­ای منتشر کرد اما مستقیماً به رای صادره دادگاه فدرال اشاره نکرده است و تنها بر اصرار حزب دموکرات کردستان برای انجام انتخابات در مدت قانونی اشاره شده استو بر همین اساس دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان با حضور مسعود بارزانی، نچیروان بارزانی و مسرور بارزانی جلسه‌ای برگزار کرد یکی از منابع «دره و میدیا» در حزب دموکرات کردستان گفته است که اکنون عدم پذیرش رای دادگاه به زیان اقلیم کردستان در لایحه بودجه عراق خواهد بود به همین دلیل حزب دموکرات کردستان از عدم پذیرش رای تاکنون خودداری کرده است.

رای دادگاه فدرال تا حدود زیادی به نفع حزب دموکرات است اما پایبندی به رای صادره دادگاه از چند نظر زیان بزرگی به کیان اقلیم کردستان خواهد رساند و امکان دارد که رای و تصمیمات تند تری در پی داشته باشد.

اتحادیه میهنی کردستان نیز تاکنون در نه در سطح حزب و نه در سطح نمایندگان این حزب در دولت و پارلمان هیچ یک موضعی اتخاذ نکرده‌اند. روز گذشته جلسه اتحادیه میهنی کردستان در دفتر سیاسی و به ریاست بافل طالبانی در سلیمانیه برگزار شد. منبعی آگاه از حزب اتحادیه میهنی به رسانه «دره و میدیا» گفته است اتحادیه میهنی رای دادگاه فدرال را می پسندد. از یک سو این رای به معنای متوقف کردن حزب دموکرات است که به طریق غیر قانونی کمیسیون انتخابات اقلیم کردستان را فعال کرده بود و در هیئت قضایی نیز آن را به تصویب رسانده بود و از سوی دیگر رئیس کمیسیون انتخابات عراق از اتحادیه میهنی است و این به نفع اتحادیه میهنی خواهد بود.

همچنین تاکنون اتحاد اسلامی کردستان و جنبش تغییر نیز هیچ موضع و سخنی درباره رای دادگاه فدرال اعلام نکرده‌اند.

جنبش نسل نو نیز بلافاصله پس از صدور رای از آن استقبال کرد و این جنبش علاوه بر شکایت دکتر یوسف محمد سه شکایت دیگر را در دادگاه عالی فدرال عراق طرح کرده بود.

جماعت عدالت کردستان نیز بیاننامه ای صادر کرد و مقامات اقلیم کردستان را مسئول رخ دادن اوضاع کنونی داده است.

کد خبر 2756472

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha