احتمال تعویق هرچه بیشتر صادرات نفت اقلیم کردستان

سرویس جهان- نشریه اویل پرایس احتمال داد توقف صادارت نفت اقلیم کردستان، با توجه به اختلافات جدید اربیل و بغداد بر سر بودجه بیشتر طول بکشد.

به گزارش کردپرس، صادرات نفت اقلیم کردستان با روزانه انتقال حدود 500000 بشکه نفت خام به بازارهای جهانی از طریق خط لوله نفت اقلیم کردستان- ترکیه، بیش از دو ماه است متوقف شده است. علت آن توقف صادرات نفت اقلیم کردستان توسط ترکیه و به درخواست دولت عراق بوده است.

انتظار می رفت با روشن شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه این توقف پایان یابد و اربیل بتواند تحت نظر بغداد به صادرات نفت خود، که در حل حاضر مهم ترین منبع درآمد آن است، ادامه دهد.

اما نشریه اویل پرایس احتمال داده است توقف صادرات نفت اقلیم کردستان همچنان ادامه پیدا کند و کردهای عراق نتوانند به این زودی نفت را از طریق ترکیه صادر کنند.

اویل پرایس توضیح داد دستکاری در قانون بودجه عراق به ضرر اقلیم کردستان می تواند تصویب بودجه عراق را به تعویق بیاندازد و این مسئله توافق دو ماه پیش کردها و دولت مرکزی عراق را بر سر نفت و بودجه تحت تاثیر قرار دهد.

در پی توقف صادرات نفت اقلیم کردستان، استخراج آن توسط شرکت های نفتی بین المللی به شدت کاهش یافته است. رویترز زیان ماهانه اقلیم کردستان از توقف صادرات نفت را حدود 700 میلیون دلار تخمین زده است.

دیوان داوری بین المللی در پاریس، در ماه مارس گذشته، در مناقشه عراق و ترکیه بر سر صادرات نفت اقلیم کردستان به نفع بغداد رای داد و صادرات نفت اقلیم کردستان توسط ترکیه را غیرقانونی اعلام کرد. ترکیه باید حدود 1.5 میلیارد دلار جریمه نیز به عراق بپردازد.

کد خبر 2756429

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha