ترکیه بعد از پیروزی دوباره اردوغان

سرویس جهان- اغلب محافل سیاسی و رسانه های بین المللی انتخاب دوباره رجب طیب اردوغان به عنوان رئیس جمهور ترکیه را دارای پیامد منفی برای کردها دانسته و از جمله چالش های او را نیز بحران اقتصادی کنونی ترکیه دانسته اند.

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور کنونی ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه این کشور، در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور که دوشنبه 28 ماه می برگزار شد، بر کمال قلیچدار اوغلو، نامزد اپوزیسیون و کردها این کشور پیروز شد تا حکمرانی او بر ترکیه حداقل یک ربع قرن ادامه داشته باشد.

محافل سیاسی، رسانه های مشهور و تحلیلگران هر یک به نوعی انتخاب دوباره اردوغان را تفسیر کرده اند. برخی این انتخاب دوباره را حاصل قدرتمندی او در مدیریت صحنه سیاسی کشور، برخی آن را حاصل ضعف اپوزیسیون و برخی آن را ناشی از سرکوب نیروهای سیاسی مخالف و بسیج رسانه ها به نفع اردوغان دانسته اند.

نشریه میدل ایست آی اردوغان را رهبری مقتدر در ترکیه دانسته که در حال حاضر جایگزینی برای او وجود ندارد و جریان اپوزیسیون در طول دوره ریاست جمهوری جدید اردوغان ضعیفتر خواهد شد.

آتیلا یاسیلادا، تحلیلگر موسسه گلوبال سورس پارتنرز هم درباره تبعات انتخاب دوباره اردوغان به خبرگزاری رویترز گفته است روزهای بدی در آینده اپوزیسیون ترکیه است و ممکن است اتحاد شکننده آنها دوام نداشته باشد. کردهای این کشور هم ممکن در دوران جدید زمامداری اردوغان با احکام قضایی بیشتری روبرو شوند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز حال کردهای ترکیه بعد از انتخاب اردوغان را بد توصیف کرده و از جمله چالش های او در دوره زمامداریش را مقابله با تورم 50 درصدی در ترکیه، ساماندهی آوارگان سوریه، مدیریت ارتباطات با غرب بویژه ناتو و عادی سازی روابط با دولت سوریه عنوان کرده است.

سونر جاگپتای، تحلیلگر ترکیه در موسسه واشنگتن و جان ثمرچی اوغلو از موسسه تایت نیز به روزنامه گاردین گفته اند از جمله ویژگیهای این دوره از انتخابات انتشار حجم فراوان اطلاعات غلط بویژه از سوی جریان و ابسته به اردوغان بود که این مسئله در دوره جدید حکمرانی او نیز ادامه خواهد داشت.

رادیو ملی آمریکا نیز از جمله پیامدها انتخاب دوباره اردوغان را تشدید سرکوب کردها، حفظ تقابل اردوغان با غرب و عدم سازگاری او با نهادهای غربی عنوان کرد.

این رسانه آمریکایی انتخاب دوباره اردوغان را به زیان دموکراسی در این کشور دانسته است.

کد خبر 2756397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha