وزیر نفت عراق: توافق نهایی برای صادرات نفت اقلیم باقی مانده است

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ به گفته «حیان عبدالغنی » اکنون میان بغداد و اقلیم کردستان توافق نهایی برای آغاز صادرات نفت اقلیم باقی مانده است و گفت:« تنها کمپانی سومو اختیار صادرت و انتقال نفت اقلیم را در عراق دارد.»

به گزارش کردپرس به نقل از «زمن پرس»: روز چهارشنبه حیان عبداالغنی در کنفرانس «دیدار عراق» برای ثبات و رفاه در بغداد، درخصوص توافق اقلیم و بغداد اعلام کرد: در مورد صادرات نفت اقلیم در مراحل پایانی دستیابی به توافق هستیم. این مرحله به چگونگی مبادله با حساب بانکی که برای درآمد نفت در نظر گرفته می‌شود، می پردازد.
حیان عبدالغنی گفت: «وزارت نفت عراق با مسئولان دولت اقلیم در چندین مرحله مذاکرات را برای نزدیکتر شدن دیدگاهایشان و با هدف آغاز صادرات نفت اقلیم از طریق بندر جیهان برگزار کرده‌اند.»
وزیر نفت عراق اضافه کرد که با اقلیم کردستان توافق کرده‌اند تا از این پس کمپانی سومو با بازاریابی، نفت اقلیم را صادر کند و به فروش برساند، و تنها این کمپانی اختیار این کار را در عراق دارد.
به گفته وزیر نفت عراق براساس این توافق روزانه ۴۰۰هزار بشکه نفت اقلیم کردستان _علاوه بر ۷۵تا۸۵هزار بشکه در روز کرکوک_ صادر می‌شود.
حیان عبدالغنی گفت:«عراق و ترکیه در حال گفتگو برای از سر گیری صادرات نفت اقلیم هستند.»
در روز ۲۵ مارس ترکیه صادرات نفت اقلیم را به بندر جیهان متوقف کرد. پس از آن حکم دادگاه پاریس، آنکارا را به دلیل نقض توافقنامه سال ۱۹۷۴ و اجازه دادن به صادرات نفت اقلیم کردستان بدون موافقت عراق، ملزم به پرداخت خسارت به بغداد کرد. در  تاریخ ۴آوریل اقلیم و بغداد توافقنامه مدت داری را منعقد کردند، اما تا به امروز صادرات نفت اقلیم از سرگرفته نشده است.
ترکیه تاکنون موافقت خود را برای صادرات نفت اقلیم اعلام نکرده است. یکی از شروط این کشور برای این کار چشم پوشی کردن عراق از مبلغ یک میلیارد و ۴۷۱میلیونی است که دادگاه داوری بین‌المللی آن را بعنوان خسارت تعیین کرده است.
شرط دیگر این کشور، فروش نفت اقلیم به ترکیه با همان قیمت قبلی یعنی ۱۹دلار به ازای هر بشکه نفت است ، که این شرط از سوی دولت عراق  بخصوص کمپانی «سومو» قابل قبول نیست.

کد خبر 2755243

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha