۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۷
فرهاد اصلانی هنرمند سنندجی که به آهن آلات اوراقی جان می بخشد

فرهاد اصلانی از هنرمندانی که با فلز کار می کند و از آهن آلات و اوراقی ها مجسمه های زیبایی خلق می کند می گوید: هنر و هنرمندان نیازمند حمایت های مادی و معنوی هستند چون بدون توجه به این موضوع هنر دچار لطمه می گردد و شاهد توسعه این امر نخواهیم بود.

به گزارش کردپرس کاربرد انواع متریال های فلزی در ساخت و طراحی مجسمه ها و سازه های شهری به عنوان یکی از آثار هنری، گسترش یافته است. البته مجسمه سازی فلزی، هنر جدیدی نیست بلکه به دلیل شکل پذیری فلزات، از گذشته های دور مورد توجه بوده اند. با این حال، بعد از توسعه معادن و تحولات مربوط صنایع دستی و آثار هنری، دامنه و شیوه استفاده از فلزات، طی قرن ها، از تجهیزات نظامی، ابزارآلات جنگی و اماکن مذهبی به سمت مجسمه سازی فلزی مدرن نیز کشیده شده است. فلزات علاوه بر جذابیت و بازتاب نور، به دلیل استحکام و مقاومت بالا در طراحی مبلمان شهری کاربرد دارند و به ویژه در ایام و مناسبت های خاص ملی و مذهبی جلوه زیبایی به محیط اطراف می بخشند.
انواع مجسمه ها را با توجه به نوع مصالح آنها می توان در قالب مجسمه های فلزی، شیشه ای، سفالی، چوبی، پلاستیکی و گچی تقسیم کرد. همچنین مجسمه هایی از جنس سرامیک در رنگ های مختلف نیز در سال های اخیر، مورد استفاده قرار گرفته اند. مجسمه سازی مفتولی با استفاده از فولاد و آهن برای داخل و خارج از منزل نیز با خلق آثار هنری از حیوانات وجود دارد. در این شیوه، سوژه ها در اندازه واقعی یا بزرگ تر ساخته می شود و نگهداری آثار نمایش داده شده در مجموعه های شخصی نیز صورت می گیرد.
در زمان های گذشته، انسان ها از خاک و گل برای تهیه مایحتاج وسایل خود استفاده می کردند. با کشف فلز تغییرات زیادی ایجاد شد و افراد وسایل خود را با فلز می ساختند. فلز به دلیل استحکام و مقاوت بالایی که دارد در بسیاری از امورات مختلف کاربرد دارد. با گذر زمان، فلز راه خود را به هنر و زیبایی های تجسمی پیدا کرد تا جایی که مجسمه سازی با فلز رواج زیادی پیدا کرده و تاکنون علاقمندان زیادی را به خود جلب کرده و هنرمندان زیادی اکنون مشغول به فعالیت هستند.
البته مجسمه سازی با فلز در این عصر در بین هنرمندان جوان رواج زیادی پیدا کرده است، به طوری که در گوشه و کنار خیابان و یا در مغازه های مدرن و لوکس مجسمه هایی را می بینید که عمدتا با فلز ساخته شده اند و کاربردهای مختلفی دارد. هم به صورت تزئینی و هم به صورت کاربردی که ضمن خلق آثاری زیبا، لذت و آرامش را به بیننده القا می کند.
یکی از هنرمندان کردستانی که سالهاست در این عرصه مشغول به فعالیت می باشد فرهاد اصلانی است.
فرهاد اصلانی متولد سال 1356 سنندج و دود 31 سال است که در حرفه جوشکاری مشغول به کار است که بیشتر و در این مدت به کارهای تزئینی و ظریف کاری مشغول بود است. اما حدود 9 سال است که کلاً مشغول به مجسمه سازی فلزی یا به عبارتی اقدام به ساخت و تولید مجسمه های فلزی پرداخته است.
وی تاکنون در نمایشگاه در تهران برگزار کرده و بیشتر آثارش نیز برگرفته از طبیعت و حیواناتی مانند: عقاب، گوزن، شیر، خرس، سگ، آهو، ...و تندیس پرتره انسان بود است.
اصلانی در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: مجسمه ها از جنس آهن و فلز و قطعات اوراقی هستند که برای ساخت یک مجسمه از 86 تکه تا 145 تکه استفاده نی شود و باید برش کاری شوند و بعد مونتاژ و جوش و پولیش شوند ک برخی به صورت ذهنی و برخی از روی عکس ساخته می شوند.
وی در ادامه می افزاید: مدت ساخت هر کدام از مجسمه ها به تعداد تکه ها و سایز آن بستگی دارد که از 15 روز تا دو ماه طول می کشد.
این هنرمند تصریح کرد: مجسمه ها برای نصب به صورت المان در میادین شهرها بسیار مناسب هستند که در مقابل باد و باران و برف و سرما و گرما بسیار مقاوم بوده و آسیبی نمی بینند.
اصلانی با گله مندی و ابراز تاسف می گوید: متاسفانه مدت 3 سال است که درگیر بروکراسی اداری هستم تا ضمن ثبت آثارم، مکانی برای تولید و ساخت آنها فراهم کنم اما تاکنون هیچ نهاد و اداره ای به ویژه نهادهای متولی در این راستا هیچگونه حمایتی مادی و معنوی از من نکرده اند چون فاقد بیمه صندوق هنرمندان هستم و این مهم مستلزم تایید و حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مب باشد که به دلیل مشکل مذکور تاکنون میسر نشد است.

اصلانی می افزاید: درخواستم از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که نسبت به تحت پوشش قرار دادن بیمه صندوق مرا حمایت کند و نهادهای متولی مانند شهرداری جهت نصب مجسمه ها مرا همراهی و حمایت کنند، من نیاز به وام ندارم با وجود اینکه مستاجر و دارای دو فرزند دانش آموز نیز هستم اما تنها درخواستم حمایت جهت رونق کارم بوده و نیازمند مکانی می باشم تا بتوانم حرفه ام را بیشتر رونق ببخشم چون تولیدات و ساخته ایم قابل صادرات می باشد که امیدوارم مسئولان و متولیان امر نسبت به حمایت از بنده و دیگر هنرمندان گام های بیشتری بردارند و امثال مرا فراموش نکنند تا به ذهن و تلاش های ما به بیراهه کشیده نشود.
تهیه و تنظیم: سارا زندی

کد خبر 2753748

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha