آغاز بررسی قضایی شکایت‌ها علیه تخلفات در انتخابات عراق

سرویس عراق و اقلیم کردستان - کمیسیون عالی انتخابات عراق از آغاز روند بررسی نتایج تحقیقات درباره شکایت‌های مطرح شده علیه نتایج انتخابات و تخلفات احتمالی صورت گرفته در روند برگزاری آن، توسط هیئت قضایی از امروز (یکشنبه) خبر داد.

به گزارش کرد پرس به نقل از "العربی الجدید" هیئت قضایی کمیسیون عالی انتخابات عراق از امروز (یکشنبه) روند بررسی نتایج تحقیقات درباره شکایت‌های مطرح شده علیه نتایج انتخابات پارلمانی دهم اکتبر این کشور را آغاز کرد.

"عماد جمیل محسن" عضو کمیسیون عالی انتخابات عراق در این باره گفت: شکایت‌هایی که در کمیسیون عالی انتخابات بررسی شد امروز تحویل هیئت قضایی داده می‌شود و این هیئت از زمان دریافت آخرین شکایت ۱۰ روز فرصت دارد تا به آن رسیدگی کند.

عماد جمیل محسن گفت: این هیئت قضایی است که زمان مورد نیاز برای بررسی پرونده ها تعیین خواهد کرد که ممکن است این امر، یک، دو و یا حتی ۱۰ روز به طول بینجامد. کمیسیون عالی انتخابات نیز پس از گذشت دو روز و حتی کمتر از اعلام پایان بررسی شکایت‌ها توسط هیئت قضایی انتخابات، اسامی برندگان نهایی را اعلام خواهد کرد.

این مقام انتخاباتی عراق تصریح کرد: هیچ توصیه‌ای در رابطه با شمارش حوزه‌های جدید وجود نخواهد داشت، زیرا پرونده شکایت‌ها بسته شده است و هیئت قضایی پس از پایان رسیدگی به شکایات، به کار خود پایان می‌دهد و سپس کمیسیون نتایج را اعلام و برای تأیید به دادگاه فدرال ارائه می‌دهد.

یادآور می شود کمیسیون عالی انتخابات عراق روز پنجشنبه اتمام بازشماری دستی آرا در مناطق مختلف عراق را اعلام و تایید کرد که نتایج بازشماری آرا با نتایج شمارش الکترونیکی 100 درصد مطابقت داشته است.

پیشتر، احزاب سیاسی عراق از دستگاه قضایی آن کشور خواسته بودند به کلیه شکایات و اعتراضات به نتایج انتخابات پارلمانی رسیدگی کند.

بسیاری از این احزاب از جمله گروه‌های شیعی عراق تأکید کرده بودند که در انتخابات پارلمانی زودهنگام (10 اکتبر) 18 مهر، تقلب گسترده‌ای صورت گرفته است.

معترضان به نتایج انتخابات پارلمانی، می‌گویند که کمیسیون انتخابات عراق که باید طبق قانون بیطرف باشد، در فرایند شمارش و نتایج اولیه انتخابات بیطرفانه عمل نکردند.

گروه‌های شیعی عراق در چندین جلسه با ارائه مستندها و مدارک بر بروز تقلب و دستکاری در آرا تأکید کردند.

گروه‌های سیاسی شیعی عراق انتخابات پارلمانی عراق و نتایج آن را رد کرده اند و از دستگاه قضایی این کشور خواسته اند اولا تمامی اعتراضات را بررسی کند، دوما اتلاف عامدانه صدها هزار رأی رأی‌دهندگان را متوقف کند و در نهایت بازشماری دستی همه آرا را براساس معیارهای واقعی انجام دهد.

کد خبر 22236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha