هفدهمین مجموعه شعر علی الفتی منتشر شد

سرویس کرمانشاه _ «ستران» جدیدترین اثر علی الفتی شاعر مطرح کُرد به بازار نشر عرضه شد.

به گزارش کردپرس این مجموعه که در برگیرنده مجموعه اشعار کلاسیک کردی این شاعر نام آشنا است.

علی الفتی (زاده ۱۳۵۶ در سرپل ذهاب)، شاعر کرد زبان و از پیشگامان شعر کردی جنوبی است. وی به دو زبان فارسی و کردی شعر می‌گوید و داستان می‌نویسد.

او از شاعران مستقلی است که با تکیه بر دانش و تجربیات خود شعر می نویسد. در سال 1382 بواسطه اشعار کتاب خاکستری اش برنده جایزه سازمان ملی جوانان در غرب کشور می‌شود. با کتاب هوای هرات یکی از برگزیدگان جایزه شعر نیما می‌شود کتاب «سانه ناو» الفتی در نخستین فستیوال ادبی مولوی کرد در سنندج در خردادماه سال ۱۳۹۱ به عنوان برگزیده شعر کردی در پنج سال اخیر معرفی شد.

علی الفتی در شعر فارسی در چرخه بینابینی شعر حجم، ناب و دیگر قرار دارد و این سالها سعی کرده با تلفیق‌های مختلفی مسیری ترکیبی در این حوزه ایجاد کند که ابتدای این کار از کتاب هوای هرات او از سال ۸۵ است، این شاعر را جدا از دوزبانه بودن شاعر ی آزاد نویس در حوزه شعر می‌توان تلقی کرد.

الفتی از شاعران پرکار در دهه هشتاد زبان فارسی و یکی از بنیان‌گذاران شعر نوین کردی در دهه هفتاد در گویش کردی جنوبی است او داوری بیش از ده‌ها جشنواره معتبر منطقه‌ای و کشوری را در دو زبان کردی و فارسی انجام داده است و در کنار شعر منتقدی تخصصی در حوزه شعر نیز می‌باشد.

این شاعر دانشجوی دکتری هنر (زیبایی شناسی) است و این سالها صرفاً و بواسطه کتاب با مخاطب خود ارتباط می‌گیرد. دکلمه اشعار کوردی او در مناطق مختلف کورد نشین دنیا منتشر گردیده و بر موسیقی کوردی موثر بوده است .

از آثار منتشر شده او در زبان کردی می توان به مجموعه شعر هایی چون ( گەرمەشین، گیان، گەرمییان، سانە ناو، سزیان وەفر، سرۊت باشوور و لەچیمنە ڕێێەو، چیمنەڕێێەو ) و در زبان فارسی به ( خاکستری، راخ، هوای هرات، آنها از مرگ ترسیده بودند، آهوان ملل، شفاهی به ندرت ، گلوی زود و مجموعه داستان به روایت دوربین روسی ) اشاره کرد.

مجموعه ستران توسط انتشارات دیباچه منتشر گردیده و به زودی مجموعه شعر ئافراندن که در بر گیرنده اشعار آزاد کردی اوست نیز منتشر می شود در این کلیات دو کتاب تازه نیز گنجانده شده است. ‌‌

کد خبر 17218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha