اردوغان در صورت شکست در انتخابات قدرت را واگذار نمی کند

سرویس ترکیه - لوند گلتکین روزنامه نگار کرد در برنامه زنده تلویزیونی با اشاره به تهدیدهای اردوغان و باغچه لی گفت آنها می خواهند ترکیه را به سوریه تبدیل کنند.

لوند گلتکین روزنامه نگار و تحلیل گر سیاسی کُرد، با شرکت در برنامه "دو دیدگاه" در تلویزیون "خلق تی وی" خطاب به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور و رئیس حزب عدالت و توسعه (AKP)، و دولت باغچه لی رئیس حزب حرکت ملی (MHP) و شریک ائتلاف جمهور (ائتلاف حاکم) گفت: این ها برای نگه داشتن حکومت خودشان می خواهند این کشور را تبدیل به سوریه کنند. چه کسی گفته شما صاحب این کشور هستید؟

سه شنبه گذشته دولت باغچه لی رئیس MHP در سخنرانی هفتگی فراکسیون این حزب در مجلس گفته بود: «اگر قلیچدار اوغلو به حکومت برسد برای به قدرت رسیدن حکومت ظالمان و تشکیل کردستان همه امکانات فراهم می شود. خطر اصلی این است و "ملت ترک" به هیچ وجه چنین چیزی را نخواهد پذیرفت و اجازه چنین اتفاقی را نخواهد داد.»

رجب طیب اردوغان نیز در سخنرانی دفتر حزب عدالت و توسعه (AKP) خطاب به کمال قلیچدار اوغلو رئیس حزب جمهوری خواه خلق (CHP) گفته بود: «ما به کسانی که ثبات خود را از دست داده و این سو و آن سو می چرخند این مملکت را تسلیم نخواهیم کرد. ما و "ملت ترک" اجازه نمی دهیم حکومت به دست آنها بیافتد.»

لوند گلتکین در برنامه زنده تلویزیونی "دو دیدگاه" واکنش به این جمله ها گفت: «اردوغان و دولت باغچه لی برای این که این کشور را تبدیل به سوریه کنند این جمله ها را به زبان می آورند. جمله های آنها تنها این معنا را می دهد که آنها می خواهند با راه انداختن آشوب این کشور را به سوریه تبدیل کنند. فرض کنید که در انتخابات آتی اپوزیسیون رای بیاورد و به حکومت برسد، اما ملت ترک اجازه این کار را به آنها ندهد. حالا مشخص نیست که مقصود این دو نفر از "ملت ترک" چه کسانی است؟ گویا این ملت ترک را از فضا می خواهند بیاورند. چون این دو نفر جز خودشان کسی را ملت ترک نمی دانند.»

گلتکین با اشاره به تهدید اردوغان و باغچه لی مبنی بر به آشوب کشاندن کشور در صورت رای آوردن اپوزیسیون گفت: «تنها معنای این جمله این است که برای این دو نفر کشور دیگر معنایی ندارد و برای نگه داشتن قدرت دست به هر کاری می زنند. حتی اگر این کار به قیمت نابودی کشور تمام شود. حالا اگر این جمله را ما (منتقدان حکومت) می گفتیم و از مردم می خواستیم که به خیابان بریزند و حکومت را از شما بگیرند به جرم کودتا محکوم می شدیم. در حالی که رفتار حزب حاکم از کودتا نیز بدتر است. حزب حاکم با دشمنی بر علیه کشور، آن را تبدیل به سوریه می کند.»

گلتکین خطاب به مردم گفت: «شما از هیچ کدام تهدید های خشک و خالی اردوغان و باغچه لی نترسید. مردم اگر آنها را نخواهند به راحتی آنها را دور خواهند انداخت.»

او در ادامه گفت: «اینها خودشان را چه فرض کرده اند؟ اردوغان تو این حق را از کجا آورده ای که می گویی این حکومت را واگذار نخواهم کرد؟ چه کسی چنین حقی به تو داده؟ تو مگر که هستی؟ مردم به تو رای داده اند آمده ای. یک روز هم به کس دیگری رای می دهند و تو باید بروی. اگر شما دو نفر خودتان را "صاحب این کشور" می پندارید، دیگر باید به روان شناس مراجعه کنید. اگر فکر می کنید از همه بالاتر هستید باید به روانشناس مراجعه کنید، چون این یک بیماری است. شما صاحب این کشور نیستید و حق شما از همه مردم بیشتر نیست.»

لوند گلتکین چندی پیش نیز به دلیل سخنان انتقادی خود در همین برنامه، در نزدیک ساختمان خلق تی وی مورد حمله جمعی از طرفداران MHP قرار گرفته بود. برنامه دو دیدگاه هر هفته روزهای دوشنبه و پنجشنبه به طور زنده از شبکه خلق تی وی پخش می شود.

کد خبر 13214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha