کردها بزرگترین قربانی قلمرو گشایی ترکیه در سوریه

سرویس جهان- برخی کارشناسان با اشاره به اینکه ترکیه مناطق وسیعی از قلمرو تحت کنترل کردهای سوریه را تصرف کرده و باعث آواره شدن صدها هزار نفر از کردهای این کشور شده، کردها را بزرگترین قربانی حملات نظامی ترکیه در سوریه دانسته اند.

به گزارش کردپرس، ترکیه از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ سه عملیات نظامی بزرگ در سوریه انجام داد که دو عملیات به طور مستقیم برای کنترل مناطق تحت کنترل کردهای سوریه صورت گرفت. آنکارا در عملیات ۲۰۱۸ عفرین و در عملیات ۲۰۱۹ سری کانی و گری سپی را از کنترل نیروهای کرد سوریه خارج کرد. این عملیات های نظامی صدها هزار تن از کردها را آواره کرد. برخی سازمان های حقوق بشری ترکیه را به تغییر بافت جمعیتی مناطق کردنشین سوریه متهم کرده اند.

جاشوا لاندیس، پژوهشگر مسائل سوریه در دانشگاه اوکلاهما درباره تاثیر قلمرو گشایی ترکیه در سوریه بر کردها، به نشریه انگلیسی زبان نیو عرب گفت: این اقدامات ترکیه برای کردهای سوریه به یک فاجعه ختم شد زیرا مناطق عمدتاً کردنشین به تصرف ترکیه در آمد و آواره شدن صدها هزار نفر از کردهای سوریه عموما پاکسازی قومی تعبیر شد.

کایل اورتون، پژوهشگر مستقل مسائل خاورمیانه نیز یکی نکات منفی حضور ترکیه در سوریه را وضعیت فاجعه بار کردها بر اثر آواره شدن صدها هزار تن از آنها بویژه در عفرین و استقرار اعراب و ترکمنها در خانه‌های کردها دانست.

اما علی دمیرداش دیگر تحلیلگر مسائل سوریه معتقد است ترکیه آغوش خود را به روی آوارگان جنگ سوریه از جمله ۳۰۰۰۰۰ تن از کردها باز کرده است.

نیکولاس هراس، پژوهشگر مرکز مطالعات جنگ نیز اشاره کرد که دخالت ترکیه در سوریه به نفع ترکمان های سوریه تمام شده زیرا این اقلیت با حمایت ترکیه، در مناطقی مانند عفرین سری کانی و گری سپی که کردها قبل از حمله ترکیه در آن سمت بودند، استقرار یافته‌اند.

او تاکید کرد که ممکن است ترکیه برای همیشه این مناطق کردنشین سوریه را در کنترل داشته باشد و بخواهد این مناطق به بخشی از استانهای جنوبی ترکیه تبدیل شوند.

کد خبر 4929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha