آیا آمریکا می تواند مانع حمله نظامی ترکیه به کردهای سوریه شود؟

سرویس جهان- برخی تحلیلگران با اشاره به این که آمریکا از سال 2016 نتوانسته از منافعش در سوریه دفاع کرده و یا در برابر حملات ترکیه علیه همپیمانان کرد خود مانع ایجاد کند، معتقدند واشنگتن ابزار لازم برای مقابله با حمله بعدی ترکیه به کردهای سوریه را ندارد.

به گزارش کردپرس، مقامات ارشد ترکیه از جمله رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور در هفته های اخیر مدام از انجام عملیات نظامی جدیدی علیه کردهای سوریه حرف می زنند. با این که این تهدیدها مقامات واشنگتن و مسکو را به همراه داشته اما این واکنشها از ابراز نگرانی و نهایتا محکومیت چنین اقدامی از سوی آمریکا و روسیه- که هر کدام ارتباطاتی با کردهای سوریه داشته و نیروهایی در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه دارند- فراتر نرفته است.

مقامات آمریکایی در بیان مخالفت با عملیات نظامی ترکیه به لزوم انجام نشدن عملیات ترکیه علیه کردها در شمال شرق سوریه اشاره کرده اند. این در حالی است که ترکیه قصد دارد به شهرهایی مانند تل رفعت و منبج حمله کند که در شمال کشور و غرب رود فرات قرار گرفته و آمریکاییها در آن مناطق نیرو ندارند. برخی تحلیلگران معتقدند این مسئله باعث می شود آمریکا واکنش چندانی به حمله احتمالی ترکیه نشان ندهد.

ریچ اوتزن، تحلیلگر مسائل ژئوپلتیک در اندیشکده شورای آتلانتیک نیز معتقد است آمریکا ابزار لازم برای مقابله با حمله ترکیه علیه کردهای سوریه ندارد.

او استدلال کرده است که ترکیه از سال 2016 تاکنون 4 عملیات نظامی در سوریه انجام داده است که دو عملیات آن مستقیما همپیمانان کرد آمریکا را هدف قرار داد اما واشنگتن تنها به محکوم کردن حمله ترکیه و نهایتا تهدید به تحریم این کشور اکتفا کرده است.

این تحلیلگر یادآوری کرده است که حمله ترکیه در سال 2019 به کردهای سوریه جان سربازان آمریکایی مستقر در مناطق تحت کنترل کردها را تهدید کرد اما آمریکا نتوانست اقدامی برای متوقف کردن عملیات ترکیه انجام دهد.

جیهان توگال، استاد جامعه شناسی دانشگاه کالیفرنیا نیز در مقاله ای که در نیویورک تایمز منتشر شده، تاکید کرده است غرب، بویژه آمریکا پشتیبان کردها نیست.

او تاکید کرده است که کشورهای غربی در گذشته در مقابل هیچ کدام از حملاتی که علیه کردها بویژه در سوریه انجام شده، نایستاده اند و در آینده نیز این کار را نخواهند کرد.

این پژوهشگر جنگ در اکراین را فرصتی طلایی برای ترکیه در جهت مقابله با کردها در داخل ترکیه، اروپا و سوریه دانسته و معتقد است ناتو ترکیه متحد خود را به دلیل مقابله با کردها رها نمی کند و این مسئله می تواند به زیان کردها بویژه در سوریه تمام شود.

فابریس بالانشه، استاد دانشگاه لیون و کارشناس مسائل کردها نیز در مصاحبه با کردپرس حمایت آمریکا و ائتلاف عمدتا غربی مبارزه با داعش از کردهای سوریه را ناکافی دانست و تاکید کرد که این مسئله می تواند آینده منطقه خودگردان کردی در سوریه را در معرض خطر قرار دهد.

کد خبر 33776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha