کمبود کالاهای اساسی نتیجه احتکار خانگی مردم است!

سرویس آذربايجان غربى- سرپرست اداره کل صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی گفت: مشکلی در تأمین کالاهای اساسی در کشور و استان وجود ندارد و کمبودهای موجود در سطح عرضه نتیجه خریدهای بی رویه مردم و احتکار خانگی است.

به گزارش کردپرس، عبدالحمید سرتیپی در جلسه هماهنگی بازرسی در سطح عرضه و بازار گفت: خریدهای بی رویه مردم بیش حد نیاز خود زمینه سوء استفاده افراد سودجو برای احتکارکالا شده است.

او افزود: در حال حاضر در سراسر استان نزدیک به 140 گروه بازرسی متشکل از نیروهای اداره کل صمت استان، سازمان تعزیرات حکومتی استان و سازمان جهاد کشاورزی تشکیل شده و جهت نظارت و بازرسی در سطح عرضه و بازار در حوزه تمامی گروه های کالای در سطح بازار حضور دارند.

سرتیپی تصریح کرد: تا زمانی که افزایش قیمت کالاها و خدمات از طریق مجاری قانونی اعلام و ابلاغ نگردد هیچ واحد تولیدی، توزیعی، صنفی، صنعتی و خدماتی مجاز به افزایش قیمت بصورت سرخود را ندارد و در صورت مشاهده هرگونه گرانفروشی با خاطیان مطابق قوانین جدید تعزیری رفتار خواهد شد.

سرپرست اداره کل صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی اضافه کرد: در صورت افزایش قیمت برخی از کالاها اساسی که دارای یارانه دولتی بودند یارانه های این گروه کالاها بصورت نقدی به حساب سرپرستان خانوارها واریز خواهد شد.

سرتیپی بیان کرد: همشهریان عزیز در صورت مشاهده هرگونه تخلف صنفی بخصوص امتناع از عرضه کالا، گرانفروشی، عدم درج قیمت، حذف قیمت از روی کالا، احتکار، قاچاق و غیره را از طریق سامانه شبانه روزی 124 و 135 با ما در میان بگذارند تا در اسرع وقت مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد.

سرپرست صمت استان ادامه داد: همچنین نصب قیمت بر روی تمامی کالاها بصورتی که برای مشتریان قابل رویت باشد و همچنین نصب تابلو قیمت در واحد های ارایه کنندگان خدمات الزامی می باشد و در صورت امتناع واحدهای صنفی از نصب قیمت بر روی کالاها و واحد خدماتی با واحد خاطی مطابق قانون رفتار خواهد شد.

او تأکید کرد: عدم درج قیمت زمینه را برای تخلفات صنفی دیگر را نیز فراهم می کند و با توجه به تغییراتی که در قانون جرایم تعزیری کشور صورت گرفته است متولیان تعزیراتی می توانند قبل صدور حکم واحد متخلف را پلمپ و از ادامه فعالیت واحد جلوگیری نمایند.

211 گزارش مردمی در خصوص تخلفات حوزه کالاهای اساسی

در این جلسه مدیر کل تعزیرات حکومتی آذربایجان غربی گفت : اگر افرادی بخواهند به بهانه هدفمند سازی یارانه ها و حذف ارز ترجیحی با فرصت طلبی، معیشت مردم را با احتکار، گران‌فروشی و کم‌فروشی دچار اختلال کنند ، با آنان قاطعانه‌ برخورد می شود.

حسین نجف زاده اظهار کرد: هدفمند سازی یارانه ها و حذف ارز ترجیحی مهمترین کار اقتصادی سنوات اخیر نظام است که در این مدت اصلی ترین مسئله نظارت و بازرسی بر بازار است .

او بر تشدید نظارت و بازرسی بازار تاکید کرد و افزود: همه باید اوضاع تولید و بازار را رصد و پایش کنیم و جلوی هرگونه سوءاستفاده متخلفان را بگیریم. نباید اجازه دهیم امنیت روانی جامعه دچار اختلال شود و در این راستا لازم است همه امور را بخوبی مورد بررسی قرار داده و مشکلات احتمالی را حل کنیم.

مدیر کل تعزیرات حکومتی آذربایجان غربی اضافه کرد: در طی روزهای اخیر 63 مورد گزارش مردمی از طریق سامانه 135 ، 150 مورد گزارش مردمی از طریق سامانه 124 ، علاوه بر گزارشات بازدید بازرسان از بازار کالاهای اساسی دریافت شده است که در اسرع وقت رسیدگی و با متخلفین برخورد قانونی جدی خواهد شد.

نجف زاده با بیان اینکه در این رابطه برای سهولت در دریافت گزارش‌های مردمی، سامانه تلفنی 135 تعزیرات حکومتی استان در کنار سامانه 124 سازمان صمت نیز راه‌اندازی شده‌ است، اظهار کرد: تلاش بر این است تا با هم‌افزایی و تعامل‌ بتوانیم بر بازار نظارت مناسبی داشته باشیم.

جراحی‌های اقتصادی برای بهبود وضعیت معیشتی مردم ضروری است

نادر رحیمی سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی استان نیز در این جلسه با بیان اینکه در طرح ساماندهی یارانه آرد و نان، قرارنیست یارانه حمایتی دولت برای این بخش حذف شود و همچنان برقرار بوده و شامل کلیه افراد و اقشار جامعه خواهد بود، اظهار کرد: در حوزه نانوایی‌ها نیز نظارت‌ها تشدید شده و علاوه بر اینکه بازرسان بر این واحدها تمرکز دارند، از ظرفیت سایر نهادها نیز برای نظارت بر عملکرد حوزه آرد و نان استفاده می شود.

رحیمی با تاکید بر اینکه جراحی‌های اقتصادی برای بهبود وضعیت معیشتی مردم ضروری است، تاکید کرد: همراهی مردم در این راستا با دولت می‌تواند مانع بروز هرگونه مشکل در تامین کالاهای اساسی شود.

کد خبر 32288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha