نچیروان بارزانی به چه قیمتی ایرانی ها را راضی می کند؟/ دلشاد مجید

سرویس عراق و اقلیم کردستان- دلشاد مجید فعال رسانەای و نویسندۀ کرد اهل اقلیم کردستان طی یادداشتی در صفحه فیسبوک خود به ارزیابی سفر نچیروان بارزانی به تهران پرداخته و گزارەهایی را در این خصوص طرح کرده است.

کردپرس- نچیروان بارزانی روز 27/ 4/ 2024 به بغداد سفر کرد. روز نخست و دوم سفرش، جهت جلب حمایت برای بهتعویق انداختن انتخابات به هر دری از جریانهای سیاسی و دولت و پارلمان و دادگاه فدرال عراق زد. اما هیچ یک از جریانها زیر بار به تعویق انداختن انتخابات نرفتند.

از این روی، ناگزیر از بغداد روی به سوی ایران نهاد و به دور از دید رسانەها، گفتگو با ایران را آغاز کرد.

هنوز نچیروان بارزانی در بغداد بود که هیأتی ایرانی روز سه شنبه 30/ 4/ 2024 به دیدار مسعود بارزانی در «سر رەش» رفت.

هیأت ایرانی متشکل از حسن دانایی فر، سفیر سابق ایران در عراق و مشاور کنونی رهبر انقلاب اسلامی ایران در امور عراق و عبدالرضا مسگریان فرمانده قرارگاه رمضان در سپاه قدس بود. اما منابع آمریکایی خبر دادند که سردار قاآنی به همراه مسئول روابط میان ایران و حزب دمکرات کردستان) و مسگریان در این سفر حضور داشتند و همان روز، با مقامات حزب اتحادیۀ میهنی کردستان نیز دیدار کردند.

همچنین همگام با سفر هیأت ایرانی به «سر رەش» در همان روز، سودانی نخست وزیر عراق با رئیس کمیسیون عالی انتخابات عراق دیدار کرد و در آن دیدار، سودانی خواست که انتخابات با توافق سیاسی برگزار شود و بخشی از بودجه تخصیص یافته برای چاپ کردن فرمهای رأی شهروندان را متوقف کرد.

از این جا و پس از تغییرات و رخدادهای مذکور، در رسانەهای کردی چنین منتشر شد که ایران و حزب دمکرات کردستان درخصوص به تعویق انداختن انتخابات به توافق رسیدند. آنچه بیشتر این نگرش را تأیید کرد بیاننامه دفتر سیاسی اتحادیۀ میهنی کردستان بود که روز 1/ 5/ 2024 منتشر کرد.

اینجا پرسشی مطرح می شود: اگر توافقی میان ایران و حزب دمکرات باشد، چرا رئیس اقلیم کردستان فرمانی نو برای به تعویق انداختن انتخابات صادر نکرد؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت: تا این لحظه هیچ توافقی در میان ایران و حزب دمکرات کردستان انجام نشده است. بلکه تنها گفتگو و دیدارهایی صورت گرفته است. در این نشست ها ایران برخی خواستەها را خطاب به حزب دمکرات مطرح کرده است. هر وقت حزب دمکرات کردستان پروندۀ این خواسته ها را به ایران تحویل دهد می توان گفت که بخشی از طراحی انتخابات به نفع حزب دمکرات خواهد بود.

خواستەهای اصلی ایران از پارتی چیست؟ بە اعتقاد من امروز تنها چیزی کە امنیت ایران را تهدید می کند مسألۀ اسرائیل است

اولین/ آخرین خواستە، آشکار کردن مقرها و مراکز موساد و برنامەهای موساد در منطقۀ زرد است. همچنین همکاران موساد در سراسر عراق و ایران.

رفتن نچیروان بارزانی به ایران -که قرار است روز سه شنبه 8/ 5/ 2024 انجام شود، سندی دیگر دال بر این است که توافقی صورت نگرفته است. به اعتقاد من در این سفر، باید نچیروان بارزانی تمامی مسایل و خواستەهای ایران را در چمدانش داشته باشد. آن وقت پس از این سفر برایمان آشکار خواهد شد که توافق شده است یا خیر. این موضوع با اعلام فرمان ریاستنی به تعویق انداختن انتخابات روشن خواهد شد.

بیانیه اتحادیه میهنی نیز ثابت می کند که توافقی صورت نگرفته است. بلکه گفتگو و مذاکره در میان پارتی و ایران در جریان است. بیانیه اتحادیه میهنی بیشتر در قالب فشار آوردن به پارتی ظاهر شده است نه تهدید کردن پارتی. و گر نه می بایست تهدید به استعفا از دولت می کرد نه تهدید به ثبت شکایت!

شاید اینجا پرسشی مطرح شود. آیا روی آوردن به ایران پیشنهاد عراقیهاست یا تلاشی از جانب نچیروان بارزانی است؟

به نظر من نچیروان بارزانی برای رهانیدن خود از به حاشیه رانده شدن و بازگشت به میدان سیاست دست به این کار زده و تمامی طراحی انتخابات در عراق و داخل کردستان و ایران و ترکیه و آمریکا به نفع نچیروان است. تنها طراحی خاندان خودش بر علیه اوست. زیرا احتمال آن وجود دارد که ایرانی ها برای تضعیف دستگاه حفاظت پارتی (پاراستن) یکی از شروطشان عزل مسرور بارزانی از ریاست دولت باشد. تنها جایگزین هم برای این پست، نچیروان بارزانی است.

از اینجا به نتیجه سنگینی خواهیم رسید. آیا بارزانی زیر بار این خواستۀ سنگین ایران خواهد رفت؟ یا به حالتی دیگر، اگر بارزانی زیر بار این خواسته نرود، انتخابات به تعویق خواهد افتاد؟ چه رخ خواهد داد؟

به اعتقاد من اگر انتخابات به ماه 10 موکول شود رویداد مهم و غیر منتظرە ای رخ خواهد داد. احتمال این وجود دارد که در ساختار قدرت خاندان بارزانی تغییراتی رخ دهد.

کد خبر 2770163

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha