هر حزبی که مانع از برگزاری انتخابات در اقلیم کردستان شود، خارج از قانون عمل کرده است

سرویس عراق و اقلیم کردستان-حسین الطایی، کارشناس حقوقی عراقی، تاکید کرد که هر حزبی که مانع از برگزاری انتخابات در اقلیم کردستان شود،خارج از قانون عمل کرده است.

به گزارش کردپرس، حسین الطایی، کارشناس حقوقی عراقی، در گفتگو با خبرگزاری «بغداد الیوم» با بیان اینکه ازنظر حقوقی دولت اقلیم کردستان در حال حاضر، یک دولت سرپرستی است، به این معنی که اختیارات آن با انتخابات قریب‌الوقوع پارلمان کردستان که موعد برگزاری آن توسط کمیسیون انتخابات تعیین شده است، محدود می شود، گفت: موعد برگزاری انتخابات در اقلیم کردستان ،به ویژه با توجه به  تکمیل همه امکانات و اقدامات  لجستیکی، موعدی ثابت و غیرقابل تغییر است.

حسین الطایی با  این توضیح که  هریک از جریان های سیاسی حق دارند انتخابات را تحریم کنند، اما نمی‌توانند آن را مختل یا از برگزاری این انتخابات جلوگیری کنند، زیرا این اقدام غیرقانونی تلقی می‌شود و روند دمکراسی دراقلیم کردستان را در معرض شک و تردیدجامعه جهانی قرار می دهد و این مسئله قطعاً اوضاع کنونی را با مشکل روبرو خواهد کرد، تصریح کرد: آنچه که اکنون در حال رخ دادن است، فقط فشارهای سیاسی است.

الطائی با اشاره به اینکه هیج ماده ای در قانون اساسی عراق وجود ندارد که درصد مشارکت ولو 10 درصد را تعیین کند، تاکید کرد: نتایج انتخابات بدون توجه به تعداد شرکت‌کنندگان، به رسمیت شناخته خواهد شد.

وی همچنین گفت: به تعویق انداختن  موعد برگزاری انتخابات در صورتی امکان پذیر است که کمیسیون انتخابات  متقاعد شود که این اقدام دلایل عینی دارد و با توافق همه احزاب سیاسی و برای یک دوره موقت دو ماهه یا بیشتر صورت گرفته است.

 گفتنی است که غیاث سورچی، عضو اتحادیه میهنی کردستان، پیشتر با اشاره به اینکه اداره اربیل در انحصار حزب دمکرات کردستان نیست، زیرا اتحادیه میهنی کردستان دارای هوادران و حامیان زیادی در اربیل و همچنین در دهوک است، تاکید کرد که اتحادیه میهنی کردستان هرگزتقسیم اقلیم کردستان را به دوبخش اداری نمی پذیرد.

کد خبر 2770122

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha