احزاب تا کی می‌خواهند صرفاً تماشاگر و منتظر تصمیم حزب دمکرات کردستان برای اخلال در روند انتخابات پارلمانی کردستان باشند؟

سرویس عراق و اقلیم کردستان- اقلیم کردستان در حال حاضر ششمین دوره انتخابات پارلمانی را در پیش رو دارد، حزب دمکرات به تنهایی ایستاده و مانع برگزاری انتخابات شده است، درمقابل، سایر احزاب موافق برگزاری آن هستند، اما متفرق و بدون موضع اند و مانند تماشاگر منتظر تصمیم حزب دمکرات برای برگزاری انتخابات هستند.

به گزارش کردپرس به نقل از سایت خبری آوینه، انتخابات پارلمانی کردستان از یک مسئله داخلی فراتر رفته و اکنون جامعه بین الملل نیز خواستار برگزاری آن است اما حزب دمکرات کردستان بدون توجه به عواقب عدم برگزاری انتخابات و از بین رفتن مشروعیت قانونی اقلیم کردستان مانع انجام آن شده است.

در 6 فوریه 2024، شورای امنیت سازمان ملل جلسەای در مورد عراق تشکیل داد. جینین پلاسخارت، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق، نسبت به تأخیر در برگزاری انتخابات پارلمانی کردستان ابراز نگرانی کرد و گفت: «این به ضرر اقلیم کردستان و ثبات عراق خواهد بود».

در جلسه شورای امنیت رابرت وود، نماینده آمریکا بر حمایت کشورش از دولت اقلیم کردستان برای برگزاری انتخابات پارلمانی در بهار 2024 تاکید کرد.

در این جلسه نمایندگان بریتانیا، فرانسه، روسیه، ژاپن و سوئیس بر لزوم برگزاری انتخابات در کردستان تاکید و نگرانی خود را از تاخیر در این روند ابراز کردند.

دولت عراق نیز بارها بر برگزاری انتخابات تأکید کرده است و به کمیسیون عالی انتخابات دستور داده است فرآیند برگزاری آن را انجام دهد و بودجه ای را هم به فرآیند انتخابات تخصیص داده است.

تمامی احزاب اقلیم کردستان به ویژه اتحادیه میهنی کردستان، جنبش تغییر، اتحاد اسلامی، جماعت عدالت، جنبش اسلامی، جنبش نسل نو، حزب شیوعی کردستان و حزب سوسیال دمکرات کردستان، آمادگی خود را برای شرکت در انتخابات اعلام کردەاند و حتی جریانها و جنبش های تازه تاسیس نیز بر برگزاری انتخابات تاکید می کنند و خواهان برگزاری آن هستند.

حزبی که در این میان آشکارا مخالفت خود را با احکام دادگاه فدرال اعلام کرد حزب دمکرات کردستان بود، دلیل مخالفت این حزب به طرح شکایت اتحادیه میهنی در دادگاه فدرال بر می‌گردد که در نتیجه آن، دادگاه 11 کرسی اقلیت های پارلمان کردستان را حذف کرد و تعداد کرسی های پارلمان را به 100 کرسی کاهش داد. علاوه بر این، نظام انتخاباتی اقلیم را از یک حوزه‌ای به چند حوزه‌ای تغییر داد و اقلیم کردستان را به چهار حوزه انتخاباتی تقسیم کرد.

نکته قابل توجه سکوت و عدم موضع گیری همه احزاب سیاسی اقلیم کردستان است که تاکنون هیچ موضع جدی و مشترکی اعلام نکردەاند و هیچ پاسخی برای ممانعت از برگزاری انتخابات پارلمانی ندارند. آنچه بدیهی است این است که این احزاب در اظهارات مختلف خود بر برگزاری انتخابات تأکید دارند.

‌قباد طالبانی، معاون نخست وزیر اقلیم کردستان طی یک نشست حزبی بیان کرد: «حزب اتحادیه میهنی موافق به تعویق انداختن انتخابات نیست، ما برای شرکت در انتخابات آماده هستیم».

صلاح الدین محمد بهاءالدین، دبیرکل اتحاد اسلامی کردستان در بیانیەای گفت: «مقامات حاکم بی شرمانه چشم بر خواستەهای حزبی و شخصی خود بستەاند و نسبت به این وضعیت خطرناک بی توجەاند، استحقاق انتخابات در معرض خطر ممانعت است، علاوه بر این، آنها درحال تهمت زدن و گسترش دایره دشمنان هستند، به آسانی دوست را از خود می‌رانند و دشمنان را افزایش میدهند، آنها برای قفل کردن راه حل و افزایش بحران تلاش می کنند، برای این وضعیت ناخواسته بسیار متأسفم».

همچنین فاروق علی، عضو شورای رهبری جماعت عدالت در بیانیه‌ای گفت: «طبق آنچه دفتر حزب دمکرات اعلام کرده است، انتخابات پارلمانی تنها زمانی برگزار می‌شود که پیروزی حزب دمکرات تضمین باشد، در غیر این صورت انتخابات و پارلمان شکل نخواهد گرفت! این حزب درگذشته نیز چنین سابقەای دارد، پارلمانی را که اکثریت آن را در اختیار نداشت با زور قدرت منحل و رئیس آن را برکنار کرد، و حالا نمی‌خواهد بار دیگر اکثریت کرسی های پارلمان را از دست بدهد، بنابراین نبود پارلمان را ترجیح می‌دهد».

نامبرده این سوال را مطرح می‌کند که "خارج از حزب دمکرات چه می گذرد؟! جداً باید صرفاً نظاره کنیم و ببینیم حزب دمکرات چگونه وضعیت را به نفع خود تغییر می‌دهد تا انتخابات آنگونه که می خواهد برگزار شود؟!

آیا حزب دمکرات واقعا نگران منافع کُرد و اقلیم است یا نگران از دست دادن منافع خودش است!؟

این عضو شورای رهبری جماعت عدالت نوشته است: «بسیار جالب است که حزب دمکرات سایر احزاب را که آماده شرکت در انتخابات هستند، به گرایشات و جریان های خارجی ربط می‌دهد و احکام دادگاه فدرال را هم غیرقانونی می‌خواند! حزب دمکرات اینگونه وانمود می‌کند که مدافع حقوق اقلیت ها است اما در واقع به منظور کسب منفعت بیشتر برای خودش تلاش می‌کند».

فاروق علی تصریح کرد: «آیا پافشاری حزب دمکرات به نتیجه خواهد رسید یا همانطور که نمی‌خواهد پارلمانی وجود داشته باشد که اکثریت آن در اختیار خودش نباشد، وجود اقلیمی که خودش در آن بالادست نباشد را بر نمی‌تابد؟ در روزهای آینده این مسئله بین حزب دمکرات، دادگاه فدرال و مواضع آنها مشخص خواهد شد و خواهیم دید که کدام یک پیروز خواهند شد».

کد خبر 2768922

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha