کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق: بیش از 800 هزار رأی دهنده در اقلیم کردستان حق رأی دادن ندارند

سرویس عراق و اقلیم کردستان- مهلت ثبت نام رای دهندگان به پایان رسید و حدود 125 هزار رای دهنده نام خود را در فهرست رای دهندگان ثبت کرده اند، که از این تعداد بیشتر از ۴۲ هزار رای دهنده برای اولین بار در انتخابات شرکت خواهند کرد، در عین حال بیش از ۸۰۰ هزار رای دهنده نام خود را در فهرست رای دهندگان ثبت نکرده‌اند، بنابراین حق رای نخواهند داشت.

به گزارش کردپرس به نقل از puk میدیا، جمانه غلای، سخنگوی کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق به سایت رسمی اتحادیه میهنی کردستان (puk میدیا) اعلام کرد : «روز 2024/3/10 فرآیند ثبت نام رای دهندگان به پایان رسید، به طور کلی ۱۲۴ هزار و ۶۶۷ رای دهنده در این فرایند ثبت نام کرده‌اند و از این تعداد ۴۲هزار و 14 رای دهنده متولد 2006 برای اولین بار در انتخابات شرکت خواهند کرد».

سخنگوی کمیسیون عراق گفت: «در اربیل 62 هزار و 777 رای دهنده، در سلیمانیه 36 هزار و 92 رای دهنده و در دهوک نیز 25 هزار و ۷۹۸ رای دهنده نام خود را در فرایند ثبت نام و دریافت کارت رأی ثبت کرده اند، این پروسه از اول ماه فوریه تا 2024/3/10 ادامه داشت».

بیش از ۸۰۰ هزار رای دهنده نام خود را در فرایند ثبت نام و دریافت کارت رأی رای دهندگان عراق ثبت نکرده‌اند و حق رای دادن ندارند.

سخنگوی کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق اشاره کرد: «به طور کلی در اقلیم کردستان ۳ میلیون و ۷۸۹ هزار و 360 رای دهنده وجود دارد که از این تعداد بیش از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار رای دهنده نام خود را در ثبت نام بیومتریک ثبت کرده‌اند و آماده شرکت در انتخابات هستند».

جمانه غلای افزود: «شهروندانی که اسم آنها در فهرست رای دهندگان نباشد حق رای دادن در انتخابات آتی پارلمان کردستان را نخواهند داشت. تعداد این افراد بیش از ۸۰۰ هزار رای دهنده است».

این در حالی است که در جلسه دادگاه فدرال که در تاریخ 2024/2/21 برگزار شد به برگزاری انتخابات پارلمان کردستان توسط کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق و چهار حوزه ای بودن انتخابات حکم داده شد و همچنین ۱۱ کرسی اقلیت‌ها در پارلمان کردستان غیرقانونی خوانده شد و این دادگاه به لغو کرسی اقلیت‌ها در پارلمان کردستان حکم داد، اقلیت‌ها در این چارچوب می‌توانند از 100 کرسی که دادگاه فدرال برای پارلمان کردستان تعیین کرده است، نمایندگان خود را به پارلمان بفرستند.

کد خبر 2768169

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha