سازمان بین المللی پژوهشگران ژینوساید، جنایات برعلیه کُردهای عراق را نسل کشی تلقی کرد

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ سازمان بین المللی پژوهشگران نسل کشی (IAGS) قطعنامه ای را تصویب کرده است که نسل کشی و آوارگی مردم کرد در عراق را به رسمیت می شناسد.

به گزارش کردپرس به نقل از سایت خبری آوینه، این قطعنامه با ۲۸۶ رای موافق، ۴ رای مخالف و ۴ رای ممتنع به تصویب رسید.

بر اساس این قطعنامه، تمامی جنایات علیه مردم کرد در فاصله سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۰۳ از جمله انفال و حملات شیمیایی، نسل‌کشی است، همزمان جنایات داعش در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ علیه مردم کُرد، ایزیدیان و مسیحیان نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت شناخته شد.

بروان حمدی معاون وزارت امور شهیدان و انفال شدگان دولت اقلیم کردستان درباره تصویب این قطعنامه در فیسبوک نوشت روز پنجشنبه تاریخ ۲۰۲۳/۱۱/۲ انجمن بین‌المللی پژوهشگران نسل کشی از از تصویب لایحه قطعنامه‌ای برای به رسمیت شناختن نسل کشی کُردها خبر داد این امر پس از آن اتفاق می‌افتد که وزارت شهدا و امور انفال شدگان با همکاری مرکز لابی KG پیش نویس این قطعنامه را به IAGS ارائه کرد.

معاون وزارت امور شهدا و انفال شدگان اعلام کرد این سازمان در همایش تیرماه گذشته با حضور تیم وزارت شهدا و امور قربانیان انفال، پیش نویس قطعنامه را در دستور کار خود قرار داده و به مرحله رای گیری گذاشته و امروز پس از کسب رای اعضای سازمان به تصویب رسید. .این سازمان در کنفرانس ماه ژوئیه سال گذشته میلادی با حضور تیم وزارت شهدا و امور انفال شدگان، پیش نویس قطعنامه را در دستور کار خود قرار داده و به مرحله رای گیری گذاشته  شد و امروز پس از کسب رای اعضای سازمان به تصویب رسید.

بر اساس این قطعنامه جنایاتی را که ارتش ساقط بعث و جنگجویان داعش بر علیه کُردها اعمال کرده‌اند نسل کشی تلقی می‌شود.

سازمان IAGS متشکل از کارشناسان و پژوهشگرانی است که در زمینه نسل کشی در کل دنیا تخصص دارند و در این عرصه فعالیت می‌کنند

کد خبر 2762814

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha