آینده نامعلوم صادرات نفت اقلیم کردستان به ترکیه

سرویس جهان- بر اساس منابع مختلف، هر چند مذاکرات سه جانبه میان اقلیم کردستان- ترکیه و عراق بر سر ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق ترکیه مثبت بوده اما احتمال از سرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق خط لوله نفت ترکیه در آینده ای نزدیک کم است.

به گزارش کردپرس، دو نشریه تخصصی نفت به نام های ایراک اویل ریپورت و اویل پرایس، به نقل از منابعی از گفتگوهای فشره میان مقامات شرکت بازاریابی و فروش نفت عراق موسوم به سومو، مقامات اقلیم کردستان عراق و مسئولان شرکت شرکت بوتاش ترکیه- که مسئول بهره برداری از خط لوله نفت ترکیه است- خبر داد.

بر اساس گزارش این دو نشریه مباحث گسترده فنی و مالی میان طرفین در مورد از سرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان عراق از طریق ترکیه صورت گرفته است.

به گفته نشریه تخصصی اویل پرایس، مذاکرات دشواری پیرامون این مسئله وجود دارد و با توجه به پیچیدگی این موضوع جای امیدواری زیادی وجود ندارد.

نشریه اویل پرایس یکی از دلایل پیچیدگی موضوع صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق ترکیه را حضور روسیه و آمریکا در صنعت نفت اقلیم کردستان دانسته است. با این حال، این نشریه ادعا کرده است که اکنون دخالت آمریکا در صنعت نفت اقلیم کردستان به کمترین میزان خود رسیده است.

اویل پرایس یکی از عوامل اصلی بحران کنونی بر سر صادرات نفت اقلیم کردستان را از بین رفتن اعتماد میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق دانسته است. این مجله تخصصی نفت با اشاره به این که از سال 2014 تا همین امسال چندیدن توافق نفتی میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق منعقد شده اما هیچ کدام به مرحله اجرا نرسیده، گفته است این مسئله باعث ایجاد بی اعتمادی میان طرفین شده و دست یابی به یک توافق جدی را دشوار کرده است.

بر اساس گزارش برخی شرکت های نفتی خارجی که در میدان های نفتی اقلیم کردستان سهم دارند و نیز بیانیه های انجمن صنعت نفت اقلیم کردستان متشکل از شش شرکت نفتی خارجی، با توجه به این که کردها از از سرگیری صادرات نفت از طریق ترکیه ناامید شده اند، اکنون بر فروش نفت خام اقلیم کردستان در بازار داخلی تاکید می شود.

 رسانه های عراقی از اختصاص بیش از 100000 بشکه نفت خام اقلیم کردستان به پالایشگاههای مناطق تحت کنترل دولت مرکزی عراق خبر داده اند.

ایراک اویل ریپورت هم روز گذشته در گزارشی از افزایش تولید نفت خام در اقلیم کردتسان خبر داده است. تولید نفت خام در اقلیم کردستان، از ماه مارس گذشته که صادرات نفت اقلیم کردستان به ترکیه به دنبال حکم اتاق بازرگانی بین المللی در پاریس مبنی بر غیر قانونی بودن صادرات نفت اقلیم کردستان از سوی ترکیه بدون اجازه بغداد متوقف شد، به کمترین میزان خود رسید. با این حال، ایراک اویل ریپورت در تازه ترین گزارش خود تمرکز بر مصرف داخلی نفت خام اقلیم کردستان را تایید کرده و ادعا کرده است میران تولید نفت خام در اقلیم کردستان به حدود 50 درصد تولید نفت خام قبل از توقف صادارت آن به ترکیه رسیده است.

کد خبر 2761233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha