مطالعه مشترک دانشگاه یاگیلونیای لهستان و اکستر انگلیس درباره راهکار حفظ زبان کردی

سرویس جهان- بر اساس مطالعه جدید دو دانشگاه یاگیلونیا در لهستان و اکستر انگلیس، تلاش فعالان جوان کرد برای گردآوری و ثبت ترانه ها و داستان های فولکلور نقش مهمی در احیا و زنده نگاه داشتن زبان کردی داشته است.

به گزارش کردپرس، اخیرا مطالعه مفصلی توسط دو پژوهشگر ادبیات و فرهنگ کردی در دانشگاه یاگیلونیای لهستان و اکستر انگلیس درباره چگونگی کمک به حفظ زبان کردی انجام شده که در تازه ترین نسخه مجله فولکلور منتشر شده است.

در این تحقیق به نقش مهم نسل جوان کرد که به گردآوری و ثبت ترانه ها و داستان های کردی اهتمام ورزیده اند، اشاره شده و این رویکرد یکی از اقدامات موثر در کمک به حفظ و اشاعه زبان کردی عنوان شده است.

در این تحقیق اشاره شده که یکی از موراد مهم برای حفظ زبان کردی در یک دهه گذشته، تلاش نسل جوان فعال در حوزه زبان و فرهنگ کردی برای گردآوری و ثبت ترانه ها و داستان های فولکلور کردی بوده است. دو استاد دانشگاه یاگیلونیا و اکستر انگلیس، برای مطالعه تاثیر گردآوری مولفه های فولکلور در زبان کردی بر حفظ زبان کردی با 29 فعال جوان کرد در زمینه گردآوری ترانه ها و داستن های عامیانه کردی مصاحبه انجام داده اند. این افراد علت تلاش خود برای جمع آوری ترانه، داستان و دیگر مولفه های فرهنگ عامیانه کرد را خطر از بین رفتن زبان کردی عنوان کرده اند.

فعالان زبان و ادبیات کردی هدف خود از طریق گردآوری ترانه ها و داستان های گذشتگان را بررسی نحوه استفاده از این گنجینه فرهنگی-ادبی برای تولید محتوا در دوره مدرن دانسته اند.

این پروژه با حمایت مالی مرکز ملی علوم لهستان انجام شده است.

کد خبر 2760619

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha