واکنش ها و تبعات اجتماعی تعطیلی غیرکارشناسی مهم ترین مرکز گردشگری استان ایلام در بدره

سرویس ایلام - امروز خبر بسته شدن منطقه گردشگری تنگه کافری در شهرستان بدره با موجی از انتقادات و اظهارنظرها مواجه شد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، شهرستان بدره به لحاظ دارا بودن مواهب و زیبایی های طبیعی فراوان یکی از زیباترین مناطق زاگرس در استان ایلام و غرب کشور است که وجود همین زیبایی های طبیعی باعث رونق گردشگری و جذب توریست به این شهرستان در سالهای اخیر شده است.

در بین مناطق و مراکز گردشگری شهرستان بدره وجود تنگه ی زیبای کافرین در پشت سد سیمره و دسترسی به یک دریاچه زیبا با طول بیش از 30 کیلومتر همراه با زیبایی های خیره کننده طبیعی و ظرفیت مهم قایقرانی در این منطقه ی گردشگری ، تنگه ی کافری را به مهم ترین و توریست پذیرترین منطقه ی گردشگری در استان ایلام تبدیل کرده است. همین موقعیت منحصر به فرد گردشگری در شهرستان بدره باعث شده است که در سالهای اخیر صنعت نوپای گردشگری در این نقطه از زاگرس جانی تازه بگیرد.

فرماندار شهرستان بدره امروز اما در یک اقدام سوال برانگیز و غیرکارشناسانه که واکنش های بسیاری را در فضاهای مجازی و محافل به دنبال داشته است دستور تعطیلی منطقه گردشگری تنگه ی کافرین را صادر کرد.

علیزاده فرماندار بدره بر اساس این دستور با تاکید بر تعطیلی تنگه کافرین تا رسیدن به سازوکار متقن و قوی از سوی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان برای مدیریت این مکان؛ به حجم بالای مطالبات قاطبه مردم دیندار و شریف دارالمومنین بدره اشاره کردند و تمام مسئولان دستگاههای مختلف را به حرکت همسو و هم افزا جهت تدبیر این امر فراخواندند.

فرماندار بدره با تاکید بر فرارسیدن فصل گرما و اقبال ویژه گردشگران و مسافرین به مکان گردشگری تنگه کافرین و پس از تجربه ایام تعطیلات اخیر که کام مردم متدین بدره را تلخ نمود، به تذکرات مکرر این فرمانداری به متولیان گردشگری این مکان اشاره کردند که پس از بی توجهی های مکرر به ضرب الاجل های تعیین شده،فرمانداری راسا ناچار به ورود و اقدام عملی شده است.

فرماندار بدره بااشاره به اینکه تنگه کافرین عملا بااین سبک کنونی، به سبب عدم تعریف منطقه گردشگری و نبود زیرساخت، هیچ توجیه اقتصادی و فرهنگی برای این شهرستان نداشته و تنها عایدی آن خسران فرهنگی وسیع در کنار اشتغال زایی معدود فصلی برای چندنفر خاص بوده، تاکید کردند که منطبق بر تکلیف قانونی و تعهد خود بر محافظت از حریم فرهنگی ،دینی و اخلاقی این شهر؛ اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان صرفا و پس از حصول دو نتیجه قطعی اخذ تعهد محکم از متولیان مناطق گردشگری برای اجرای قانون و ابطال مجوز در صورت نقض و عدول و استقراردائمی گشت میراث فرهنگی در این نقطه ، متعاقبا اجازه بهره برداری و فعالیت مجدد را خواهد داشت.

او البته ساعاتی بعد این گفتگو را جعلی دانست و به خبرنگاران گفت: ضمن پایبندی به مقوله حجاب و اینکه حجاب و عفاف خط قرمز ماست، مسدود شدن تنگه کافرین صرفاً به خاطر مسئله حجاب و عفاف نبوده است بلکه به خاطر نبود ایمنی و اتمام کار بهره‌بردار قبلی بوده است. نامه و یا دستوری مبنی بر انسداد این تنگه از طرف بنده صورت نگرفته است اما دستور انسداد از طرف میراث فرهنگی و نیروی انتظامی به خاطر مسائل ایمنی بوده است.

خبر تعطیلی ناگهانی مهمترین مرکز گردشگری طبیعی استان ایلام و بدره در فضاهای مجازی و رسانه ای استان واکنش های فراگیری را به دنبال داشته که اغلب این واکنش ها انتقاد به اتخاذ چنین تصمیم غیرکارشناسانه و شتابناک بدون در نظر گرفتن تبعات اجتماعی،سیاسی و اقتصادی آن بوده است. مدیرکل سابق میراث فرهنگی و گردشگری استان از نخستین کسانی بود که امروز به خبر تعطیلی این مرکز گردشگری واکنش نشان داد. عبدالمالک شنبه زاده با عنوان اینکه گردشگری باعث اشتغال آفرینی در زمینه های گوناگون از جمله  آژانس های مسافری، مجتمع های خدماتی، رستوران،مهمانپذیر، مراکز فروش و موارد متعدد دیگر می شود خطاب به فرماندار بدره در این زمینه گفت: جناب فرماندار محترم، گردشگری تنها چند نفر ذینفع در تنگه کافرین نیست بلکه زنجیره ای بزرگ است که تنگه کافرین بخشی از آن است. یک تور گردشگری که از شهر دیگر با هدف سیاحت در آثار طبیعی و تاریخی قصد عزیمت به استان را دارند در مسیر خود به کسب و کارهای متفاوتی سود می رسانند از جمله آژانسهای مسافرتی، مجتمع های خدماتی بین راهی، رستورانهای خارج و داخل شهرها، پمپ بنزین ها، هتل ها، مهمانپذیر ها، خانه های بوم گردی، مراکز فروش محصولات و سوغات سراها، سیستم حمل و نقل عمومی درون و برون شهری، حتی مراکز درمانی، سوپر مارکتها، نانوایی ها، مراکز تعمیر خودرو و...

وی افزود: در این راستا صنوف متعدد و مختلفی در قبال ورود گردشگران به یک مکان منفعت می بینند و نقش مهمی در رونق اقتصادی و توسعه کسب و کار یک منطقه ایفا میکند. به همین سبب کشوری مثل ترکیه در قبال رونق گردشگری درآمد سالانه آن از درآمد نفتی کشور ما بیشتر است. تنگه کافری و سایر مراکز تفریحی در روزهای پنج شنبه و جمعه پذیرای گردشگران می باشد. حضرتعالی و شورای امر به معروف شهرستان از شنبه تا چهارشنبه فرصت داشتید تا با تشکیل جلسه و حضور افراد متخصص و صاحب نظر از جمله بخش خصوصی فعال در گردشگری و کارشناسان مرتبط اداره کل میراث فرهنگی استان و سایر دستگاهای عضو شورا بهترین تصمیم را اتخاذ نمایید نه اینکه مساله ای را که با اندکی تفکر و تعقل قابل حل است با راحت ترین کار یعنی حذف مساله و بستن این مرکز تفریحی به یک مساله لاینحل تبدیل کنید. امیدوارم در این خصوص با صبر و حوصله تفکر و تعقل بیشتر و سنجیدن عواقب این گونه اقدامات از تصمیماتی که باعث ضرر و زیان به مردم میشود جلوگیری شود.

بی شک منطقه گردشگری تنگه کافری در شهرستان بدره به لحاظ دارا بودن جاذبه های منحصر به فرد آن چند سالی است که به مهم ترین منطقه ی گردشگری و توریست پذیر استان ایلام تبدیل شده و هر ساله خصوصاً در فصل بهار باعث جذب تورهای گردشگری و توریست های پرشماری به شهرستان بدره و استان ایلام می شود که قطعا عایدات بسیاری را برای مردم شهرستان بدره و حتی دیگر مناطق گردشگری استان به دنبال دارد.اینکه بگوییم عایدات این منطقه گردشگری صزفاً اشتغال آفرینی برای صاحبان چندین قایق تفریحی در این تنگه و دریاچه بزرگ آن است شاید ناشی از عدم همه جانبه نگری به مسائل و توجیهی باشد برای انجام این اقدام محاسبه نشده.از زمان رونق گرفتن صنعت گردشگری در این شهرستان ، راه اندازی اقامت گاههای گردشگری در مناطقی همچون پشته ارشت، کلم، شهرک ولی عصر، برپایی سیاه چادرهایی که اقدام به پذیرایی از مهمانان می کنند، رونق رستوران ها و کبابی ها، درآمدزایی از طریق حمل مسافر، خدمات خودرویی، رونق سوپرمارکت ها و فروشگاهها، افزایش نشاط و شادابی در منطقه به لحاظ افزایش گردشگران از جمله پیامدهای مثبت رونق گردشگری در شهرستان بدره از زمان ورود گردشگران نقاط گوناگون کشور به این شهرستان به خاطر پتانسیل های گردشگری بدره و وجود مراکز گردشگری همچون تنگه کافری است.

هر منطقه گردشگری اگرچه که ممکن است برخی معضلات فرهنگی هم همراه خود داشته باشد اما هنگام تصمیم گیری های سرنوشت ساز برای مسائل کلان و اساسی که دارای تبعات اجتماعی و اقتصادی در سطح یک منطقه و شهرستان هستند باید با  تدبیر و هم اندیشی و سبک سنگین کردن همه مسائل، تصمیماتی را گرفت که همه ی مسائل را در نظر بگیرد و تبعات و ضرر و زیان های آن خصوصاً به لحاظ اقتصادی در شرایطی که مردم با معضلاتی همچون گرانی و تورم مواجه هستند متوجه مردم نشود.

امیدواریم که تعطیلی موقت منطقه گردشگری کافری باعث شود که مسئولان و خصوصاً فرمانداری بدره و استانداری ایلام نسبت به فراهم نمودن زیرساختها و همه الزامات صنعت گردشگری در این منطقه را فراهم تا دست مردم شهرستان بدره از عایدات این صنعت گردشگری نوپا دستشان کوتاه نشود و مسئولان نسبت به تصمیم غیرکارشناسانه ای که ممکن است تحت  فشارهای سیاسی و گروهی خاص در شرایط فعلی گرفته اند تجدید نظر کنند.

کد خبر 2755346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha