آیا اردوغان پس از اظهارات اخیر، شکست در انتخابات را می پذیرد؟ 

سرویس ترکیه- در حال حاضر زبان تفرقه افکنانه با نزدیک شدن به انتخابات 14 مه تهدید کننده تر شده و منجر به ترس از عدم انتقال دموکراتیک قدرت ترکیه شده است.

 تنها 8 روز تا انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در ترکیه باقی مانده است، سخنرانی های سیاستمداران جسورانه و خشونت آمیز تر شده و  خشونت فیزیکی افزایش یافته است. 
امید به یک انتقال آرام قدرت در صورت موفقیت احتمالی اپوزیسیون در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی 14 مه یا دور دوم احتمالی انتخابات که دو هفته بعد برگزار خواهد شد، با اظهارات غیر دموکراتیک چهره های ارشد دولت که نشان دهنده امتناع از واگذاری قدرت است، کم رنگ شده است.  
  
رجب طیب اردوغان روز دوشنبه به هوادارانش در آنکارا گفت: "ملت من این کشور را به کسی که با حمایت قندیل رئیس جمهور می شود تسلیم نخواهد کرد." 
کوه های قندیل در مرز عراق و ایران پایگاه اصلی حزب کارگران کردستان (پ ک ک) است که ۳۹ سال است علیه دولت ترکیه شورش می کند. 
با این حال، رئیس جمهور روز چهارشنبه تا حدودی از این اظهارنظر ستیزه جویانه عقب نشینی کرد و گفت که کشورش اجازه نخواهد داد کسی، با حمایت قندیل به عنوان رئیس جمهور ظاهر شود.

اردوغان و حامیانش بارها مخالفان را به داشتن ارتباط با پ.ک.ک متهم می کنند که به عنوان یک سازمان تروریستی توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپا فهرست شده است. آنها به ویژه حزب دموکراتیک خلق (HDP) را هدف قرار می دهند که ریشه در جنبش کردی دارد. 
  
حزب دموکراتیک خلق (HDP) که تحت پرچم حزب چپ سبز (‌YSP) به دلیل یک پرونده قضایی در دست بررسی برای تعطیل کردن حزب در انتخابات شرکت می کند، در میان چندین حزب مخالفی قرار دارند  که هفته گذشته حمایت خود را از رقیب اصلی اردوغان اعلام کرده اند.  
کمال قلیچداراوغلو، که حزب جمهوریخواه خلق (CHP) را رهبری می کند، نمایندگی ائتلاف اصلی شش حزبی اپوزیسیونی را بر عهده گرفته است که طبق نظرسنجی ها در حال پیشی گرفتن از رهبر کنونی ترکیه است. 
اظهارات اردوغان پس از گفته های هفته گذشته سلیمان سولیو، وزیر کشور ترکیه که این انتخابات را "کودتای سیاسی غرب" توصیف کرده بود، مطرح شد. 
سویلو که برای انتخابات پارلمانی، جهت نمایندگی حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) نامزد شدهاست، انتخابات را با سال 2016 که تلاش هایی برای سرنگونی اردوغان، به گفته او اتفاق افتاد مقایسه کرد و گفت که نظرسنجی ها بخشی از برنامه "از بین بردن ترکیه" است. 

عمر فاروق گرگرلی اوغلو، پارلمانتار HDP، شکایت علیه سویلو را به خاطر اظهاراتش مطرح کرد و گفت: "واضح است که [سویلو] ارزیابی می کند که انتخابات 14 مه در صورتی که رئیس جمهور  فعلی در مقابل  کاندیداهای  دیگر شکست بخورد یک کودتای سیاسی خواهد بود .» 
گرگرلی اوغلو افزود که سویلو علنا و به وضوح اعلام کرده است که نتایج "انتخابات را به رسمیت نخواهد شناخت"
مراد یتکین، روزنامه نگار، نوشته است که آیا عصبانیت و جبهه گیری سویلو در مورد انتخابات به معنای اعلام این موضوع است که حزب عدالت و توسعه حتی اگر رای خود را در پارلمان از دست بدهد، قدرت را تسلیم هیچ حزبی نخواهد کرد. 
گفتمان سیاسی حزب عدالت و توسعه که مدتی است به خاطر قطبی کردن جامعه ترکیه مورد انتقاد عموم قرار گرفته است، با نزدیک شدن به روز انتخابات نه تنها تغییر نکرده بلکه لحن خشونت آمیزتری به خود گرفته است و به این نگرانی ها دامن زده که پیش گرفتن این لحن تند خویانه به حملات فیزیکی بیشتری دامن خواهد زد. 
اردوغان در سخنرانی خود به مناسبت عید فطر،روز جمعه ماه گذشته در مسجد سلطان احمد که همچنین به عنوان مسجد آبی شناخته میشود خطاب به جمعیت گفت که رای دهندگان قلیچداراوغلو را به یک "جسد سیاسی" تبدیل خواهند کرد. 
 رئیس جمهور ترکیه روز سه شنبه در جریان تجمعی بین هواداران خود در شهر مدیترانه ای آنتالیا اعلام کرد که ترکیه قلیچداراوغلو را در مراسم رای گیری "دفن خواهد کرد".
ترس از خشونت سیاسی در کشور ترکیه که تاریخ سیاهی را در این زمینه دارد بسیاری را نگران کرده که ممکن است حوادث اواخر دهه 1970 که هزاران نفر توسط باندهای سیاسی کشته شدند، در قرن دموکراسی دوباره اتفاق بیفتد یا حتی خونریزی پس از کودتای نظامی در سال 1980 یا زمانی که پ.ک.ک در سال 1984 عملیات مسلحانه خود را در ترکیه پیش گرفت، دوباره شود.

پیش از انتخابات ژوئن ۲۰۱۵، بمبگذاری در یک  گردهمایی حزب HDP، در  دیاربکر واقع در جنوب شرقی ترکیه منجر به کشته شدن دستکم چهار نفر و زخمی شدن صدها نفر شد. 
قلیچدار اوغلو در آوریل سال 2019 حین شرکت در آیین تشییع جنازه سربازی در استان کوبوک آنکارا، توسط اوباش مورد حمله قرار گرفت و زخمی شد. همراهان او در این مراسم مجبور شده بودند در خانه ای در آن نزدیکی ها  پناه بگیرند، آنها دلیل این کار را فریاد هایی خشونت آمیز که می گفت آنها را "بکشید و زنده بسوزانید" اعلام کردند
رهبر CHP ماه گذشته، پس از حمله به حزبش در کارزارهای انتخاباتی واقع در آدیامان که استانی زلزله زده در جنوب شرقی ترکیه است مجبور به ترک و رها کردن کارزار انتخاباتی خود شد.
تا کنون ده ها حمله به دفتر و وسایل نقلیه مقامات بلند پایه احزاب سیاسی در طول مبارزات انتخاباتی فعلی  صورت گرفته است،که خوشبختانه تاکنون هیچ کدام باعث زخمی یا کشته شدن کسی نشده است.
در طول ۲۴ ساعت منتهی به بعد از ظهر چهارشنبه گذشته ، یک عضو شورای حزب عدالت و توسعه در کورلو، شمال غربی ترکیه، در حالی که به همراه همسر و فرزندش در حال تفریح در پارکی در آن اطراف بودند، هر دو پایش مورد اصابت گلوله قرار گرفت. یک ون انتخاباتی CHP در محله سیلیوری استانبول به آتش کشیده شد و دو نفر در حمله به یک جایگاه انتخاباتی YSP در شمال غربی استان ادرنه زخمی شدند. 

رای دادن در میان ترک های خارج کشور نیز با خشونت همراه بوده است. حدود 3.4 میلیون رای دهنده که در خارج از کشور زندگی می کنند، از روز پنجشنبه آغاز کننده این انتخابات تاریخی بوده اند.
در فرانسه که دومین جمعیت بزرگ مهاجران ترک پس از المان را دارد، شاهد درگیری بین حامیان احزاب مخالف در روز دوشنبه مقابل یک مرکز رای گیری در مارسی بودیم. این حادثه پلیس را مجبور ساخت که با شلیک گاز اشک آور جمعیت را متفرق سازد. در این حادثه 4 نفر زخمی و سپس راهی بیمارستان شدند. 
 

منبع: المانیتور

کد خبر 2755337

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha