تکذیب ادعای نقش ایزدیها در حمله به مسجد اهل سنت در شنگال

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ اداره امور ایزدی‌ها در اقلیم کردستان عراق با انکار اتهامات درباره حمله ایزدی‌ها به مسجد اهل سنت در شنگال، این حمله را کار بدخواهان دانست.

به گزارش کردپرس به نقل از میدل ایست نیوز:‌ اداره امور ایزدی‌ها در اقلیم کردستان عراق با انکار اتهامات درباره حمله ایزدی‌ها به مسجد اهل سنت در شنگال، این حمله را کار «بدخواهان» دانست.
این اداره امروز (جمعه 28 آوریل) با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که پیروان آیین ایزدی در حمله به مسجد اهل سنت در شنگال هیچ نقشی نداشته‌اند و خواستار برخورد قاطع با هر کسی شد که می‌خواهد امنیت و ثبات در اقلیم کردستان عراق را به هم بزند.
روز گذشته در حاشیه تظاهراتی به فراخوان ایزدی‌ها در اعتراض به بازگشت برخی آوارگان عرب به شنگال، گروهی از افراد به یک مسجد اهل سنت حمله کردند و بخشی از آن را آتش زدند.
ایزدی ها این آوارگان عرب را به همکاری با داعش در زمان حمله به شنگال در سال 2014 متهم می‌کنند.
انتشار خب  حمله به این مسجد با واکنش‌های گسترده مواجه شده است.
دفتر حزب اتحادیه اسلامی کردستان در استان نینوا با انتشار بیانیه‌ای این حمله را به «افراط‌گرایان ایزدی» منسوب کرد و گفت که آنان با «اتهامات واهی» دست به این عمل مجرمانه زده‌اند.
این حزب شرایط را بسیار پرمخاطره خواند و تأکید کرد که کسانی در پی ایجاد فتنه میان مسلمانان و ایزدی‌ها هستند و از دولت و حکومت محلی خواست که در این باره وارد عمل شود و با خاطیان برخورد کند.
از سوی دیگر، «میر حازم تحسین بک» امیر ایزدی‌های جهان، ضمن انکار این اتهام تأکید کرد که چنین حمله‌ای غیر قابل قبول است و «اخلاق ایزدی‌ها چنین رفتاری را نمی‌پذیرد».
او گفت که در زمان حمله داعش، مسلمانان درهای مساجد خود را به روی برادران ایزدی خود گشودند و هیچ کوتاهی نکردند و ایزدی‌ها اهل اینکه به مسجد حمله کنند نیستند.
فرمانده ستاد شنگال نیز تأکید کرد که این حمله با آتش‌سوزی مسجد همراه نبوده است.
از سوی دیگر، خبرگزاری «رووداو» خبر داد که تاکنون حدود 40 خانوار عرب به شنگال بازگشته‌اند که یکی از افراد آنها از جانب ایزدی‌ها  منطقه متهم به همکاری با داعش شده است و نیروهای امنیتی عراق وی را بازداشت کرده‌اند.
در حمله تروریستی داعش به شنگال حدود 360 هزار ایزدی آواره شده‌اند که فقط 20 درصد آنها به شهر بازگشته‌اند و حدود 5 هزار تن از آنها نیز قربانی جنایات داعش شدند.
 

کد خبر 2754984

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha