مسائل فنی عامل اصلی توقف صادرات نفت از طریق ترکیه است

سرویس جهان- سخنگوی دولت مرکزی عراق گفته است عامل اصلی توقف صادرات نفت از خط لوله کرکوک-جیحان مشکلات فنی است که به زودی حل خواهد شد.

به گزارش کردپرس، صادرات نفت اقلیم کردستان و همچنین نفت کرکوک تحت کنترل دولت مرکزی عراق از طریق ترکیه، از بیش از یک ماه پیش متوقف شده است. این اتفاق پس از صدور حکم دیوان داوری بین‌المللی در پاریس به نفع عراق به دلیل صادرات خودسرانه نفت اقلیم کردستان از سوی ترکیه افتاد.

با این که کمتر از یک هفته توقف صادرات نفت اقلیم کردستان و کرکوک تحت کنترل دولت مرکزی عراق، اربیل و بغداد برای ازسرگیری صادرات نفت توافق کردند اما صدور نفت همچنان متوقف ماند. رویترز زیان اقتصادی توقف صادرات نفت اقلیم کردستان را نزدیک به ۹۰۰ میلیون دلار تخمین زده است.

اما بسام العوادی، سخنگوی دولت عراق درباره علت اصلی توقف صادرات نفت اقلیم کردستان و کرکوک به نشریه آرگوس میدیا گفته است مشکل صرفا فنی است و به زودی حل می شود.

ترکیه هم رغبت چندانی برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان نشان نداده است. سخنگوی دولت عراق در این مورد گفت ترکیه زمان خواسته تا به آسیب‌های احتمالی خط لوله بر اثر زلزله زمستان گذشته در ترکیه رسیدگی و ترمیم خط لوله را مد نظر قرار دهد.

اما این نشریه از بلاتکلیفی شرکتهای نفتی خارجی در اقلیم کردستان پس از توقف صادرات نفت خبر داده است. برخی شرکت‌های نفتی غربی تولید نفت در برخی میادین را متوقف کرده اند.

کد خبر 2754895

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha