قرآن تاریخی مولان‌آباد سقز مرمت شد

سرویس کردستان - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان از مرمت قرآن تاریخی روستای مولان‌آباد شهرستان سقز خبر داد.

به گزارش کرد پرس، یعقوب گویلیان گفت: قرآن تاریخی مولان‌آباد سقز که بر اثر گذشت زمان در معرض آسیب جدی بود، پس از گذشت 4 ماه توسط حمید ملکیان از اساتید این حوزه مرمت شد.

وی با بیان اینکه در راستای حفظ و نگهداری این قرآن تاریخی، 400 میلیون ریال هزینه شده است، اظهار کرد: قرآن تاریخی مولان‌آباد سقز جزو قرآن‌های نفیس كشور به شمار می‌رود که جنس برگهای آن از کاغذ و جلد قرآن نیز چرم است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان افزود: خط به کار رفته در نوشتن متن این قرآن، نسخ بوده و برخی صفحات نیز تذهیب شده است.

گویلیان ادامه داد: اين نسخه که با سرپرستی یکی از علمای برجسته منطقه به نام شیخ حسن مولانا‌‌آبادی و با خط دانشمند دیگری به نام ملا رسول کتابت شده، جدای از متن قرآن حاوی مجموعه‌ای از اطلاعات مرتبط با علوم متنوع قرآنی است که بنا به يکجا بودن همه‌ اين موضوعات در منطقه به ام‌القرآن شهرت يافته است.

وی یادآور شد: این نسخه‌ با ارزش، بیش از سه سده است که در مسجد روستای مولان‌آباد یا مولاناآباد واقع در جنوب شرق شهرستان سقز در استان کردستان، نگه‌داری می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان بیان کرد: مردم استان کردستان همواره حافظان سنت‌های به یادگارمانده از نیاکان خود بوده و هستند و از قرآن به عنوان ارزشمندترین سند اسلامی پاسداری کرده اند.

کد خبر 23751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha