برای بستن مرزهای غیر رسمی اقلیم کردستان، باید با ایران، ترکیه و سوریه تعامل کنیم

سرویس عراق و اقلیم کردستان – عضو فراکسیون دولت قانون در مجلس عراق گفت: اقلیم کردستان، حتی یک بشکه نفت هم در اختیار ندارد تا آن را به دولت مرکزی تحویل دهد و در صورتی که اقلیم کردستان، مطالبات بغداد را عملی کند، از نمایندگی مجلس استعفا خواهم داد.

به گزارش کرد پرس به نقل از بغداد الیوم، "عبدالهادی موحان السعداوی" در این باره گفت: کردها، هیچ چیزی برای ارائه به دولت مرکزی ندارند. آنها نفت یا پایانه های مرزی را در اختیار ندارند. زیرا نفت را به مدت 50 سال به ترکیه واگذار شده است و بهای آن را در فاصله سالهای 20124-2011 بهای آن را دریافت کرده و می کنند. اقلیم کردستان، حتی یک بشکه نفت هم برای واگذاری به بغداد ندارد.

السعداوی گفت: در صورتی که اقلیم کردستان، حتی یک بشکه نفت را به شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو) واگذار کند استعفایم را به ریاست مجلس عراق تقدیم خواهم کرد.

این نماینده مجلس عراق افزود: اقلیم کردستان، 21 پایانه مرزی دارد که چهار مورد از آنها رسمی و 17 مورد غیر رسمی که اقلیم همه تجارتش را از طریق آنها انجام می دهد و در صورتی که بغداد بخواهد آنها را به کنترل دربیاورد باید با ترکیه، ایران و سوریه مذاکره کند.

عبدالهادی السعداوی تصریح کرد: نمایندگان مجلس تصمیم گرفته اند در صورتی که اقلیم کردستان همه مطالبات نفتی و غیر نفتی دولت مرکزی را پرداخت ننماید بودجه را تصویب ننمایند.

یادآور می شود قباد طالبانی معاون نخست وزیر و رئیس هیأت مذاکره کننده اقلیم کردستان اعلام کرده بود در صورت تصویب لایحه بودجه سال 2021 بدون تغییر، اقلیم کردستان روزانه 250 هزار بشکه نفت به شرکت سومو واگذار خواهد کرد.

کد خبر 2307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha