فعلا قصد خروج از کنوانسیون مونترو را نداریم

سرویس ترکیه - اردوغان پس از یک جلسه دو ساعته در مقابل دوربین ها به اظهار نظر پیرامون بیانیه 104 دریادار درباره خروج از کنوانسیون مونترو پرداخت.

به گزارش کردپرس، بلاخره پس از گذشت دو روز از ماجرای هشدار دریادارهای بازنشسته و واکنش وسیع موافقان و مخالفان، و دستگیری و بازداشت دریادارها، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه لب به سخن گشود و درباره این ماجرا نظر داد.
به نقل از روزنامه سوزجو، حزب عدالت و توسعه (AKP) جلسه پنجشنبه را امروز برگزار کرد. هیئت دولت نیز جلسه ای اضطراری در بشتپه مقر کاخ ریاست جمهوری برگزار کرد.

پس از جلسه ای که بیش از دو ساعت به طول انجامید اردوغان در مقابل دوربین ها ظاهر شد و درباره این موضوع سخن گفت. اردوغان با بیان این که انتشار این بیانیه در نیمه شب قطعا نشان دهنده سوء نیت آنهاست گفت: «وظیفه دریادارهای بازنشسته دور هم جمع شدن و برنامه ریزی برای کودتا نیست. به همین ترتیب هیچ گروه از مقامات بازنشسته حق چنین کارهایی را ندارند. چرا پس وقتی کشور در حال جنگ بود اینها یک بیانیه حمایتی ارائه ندادند.»
اردوغان با اشاره به استفاده از اصطلاح "در غیر این صورت" در متن بیانیه 104 دریادار گفت: «قطعا برداشت ما از این بیانیه اظهار نظر و استفاده از آزادی بیان نیست. استفاده از این اصطلاح یعنی تهدید حکومت ما به کودتا.»

اردوغان گفت: «بعضی روشنفکر نما ها و دیپلمات های سابق و نمایندگان سابق مجلس که به دشمنی با مملکت ما مشهور هستند مدتی است که با گفتمانی شبیه همین بیانیه قوه مجریه و قوه قضائیه و قوه قانونگذاری ما را هدف قرار داده اند... من از همه سیاستمداران می خواهم که در این مرحله مخالفت خودشان را با قطعیت اعلام کنند. ذهنیت پشت این بیانیه ها گویای تلاش کودتاگران بر علیه اراده ملی است.»

اردوغان با تشکر از کسانی که در برابر این بیانیه موضع مخالف گرفتند گفت: «ما به همراه ملت حساب کسانی را که جرات تهدید حکومت را پیدا کرده اند خواهیم رسید.»

او سپس با اشاره به این که ما تعهد خود را به قرارداد مونترو حفظ می کنیم گفت: «اگرچه فعلا نیتی برای خروج از کنوانسیون مونترو وجود ندارد اما بحث درباره این کنوانسیون هم بالاخره در ابعاد مختلف وجود دارد. کانال استانبول حقوق ما را در تنگه بسفر تقویت خواهد کرد.» او دوباره تاکید کرد که فعلا قصد خروج از کنوانسیون مونترو را ندارد و در ادامه گفت: «اما اگر در آینده نیاز به بررسی بیشتر پیش بیاید از این کار خودداری نخواهیم کرد.»

اردوغان همچنین با اشاره به انتشار تصاویری از یک افسر عالی رتبه نیروی دریایی که لباس های مخصوص عبادت جماعت های افراطی را بر تن داشت، گفت: «قطعا نگاه ما هم به عضویت یک نیروی نظامی در چنین گروه هایی مثبت نیست و در این زمینه تحقیقات لازم را به عمل خواهیم آورد.»

کد خبر 7366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha