اتاقی با درهای بسته / سجاد صیدی*

سرویس ایلام - روزنامه نگار ایلامی و رئیس خانه مطبوعات استان در یادداشتی که آن را در اختیار کردپرس گذاشته است به انتخابات اتاق بازرگانی و چالش‌های آن پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، سجاد صیدی در این یادداشت می‌نویسد:

در میان نهاد‌های مدنی ایران اتاق بازرگانی دیرپاترین تشکل بخش خصوصی است که در روز گذشته دور دهم انتخابات هیأت نمایندگان پس از انقلاب در سراسر کشور در فضایی سرد و بی رمق پایان پذیرفت.

در استان ایلام نیز به فراخور همین فضای دلسرد کننده، انتخاباتی حداقلی با علامت سوال های فراوان برای فعالین بخش خصوصی برگزار شد.

فرآیند انتخابات با نام نویسی ۳۳ نفر آغاز و هیات نظارت در مرکز صلاحیت ۱۸ نفر از کاندیداها را تایید کرد و در حالی که ۲۴۲ نفر واجد شرایط رای دهی بودند، ۱۷۶ نفر در روز رای گیری به پای صندوق ها رفته و ۱۵ نفر از ۱۸ کاندیدای تایید صلاحیت شده را انتخاب کردند و طی پیگیرهایی که صورت پذیرفت، بنابر قانونِ اتاق، تنها در صورتی انتخابات برگزار نمی‌شد که ۱۶ نفر از کاندیدا حضور پیدا میکردند! قانونی که به شدت محل ایراد و اشکال است. چرا که انگیزه ها برای تغییر و به سامان کردن وضعیت اتاق های بازرگانی در سراسر کشور را با مخاطره جدی مواجهه ساخته و فضا را برای تداوم حضور همیشگی اعضایی که به صورت مسلسل وار بر جایگاه نمایندگی اتاق ها تکیه زده اند و در ایام انتخابات به مدد لیستی محرمانه جایگاه خود و تیم شان را تضمین می نمایند، بازتر می‌کند.

برآیند این تحرکات به سمتی است که مسیر ورود ایده های نوین به این نهاد مدنی را محدود و نهایتا مسدود می سازد.

اتاق باید در راستای تسهیل فضای کسب و کار، صیانت از مالکیت و دیده بانی عرصه اقتصادی فعالیت کند. به این صورت که اعضای اتاق بازرگانی به نمایندگی از فعالان اقتصادی بایستی بازوی مشورتی دولت در عرصه‌ی اجرا، قانون گذاری و رفع اختلاف باشند.

گرچه قانون‌گذار، ساختار حقوقی اتاق را بر مبنای یک نهاد حرفه‌ای تمام عیار در چارچوب جامعه مدنی فارغ از دخالت دولتی طراحی نموده است و در صورت وجود افراد توانمند و افکار مترقی میتواند راهگشای توسعه استان در بخش بازرگانی،صنعت،معدن و کشاورزی باشد که متاسفانه با مشاهده روند کنونی و مطابق آمارهای پیشین و کارنامه چند دوره ی اتاق، مسیر روشنی در افق های پیش‌رو مشاهده نمی‌شود.

گمان می‌رود بعضی اتاق‌های بازرگانی، پشت در‌های بسته در حال تبدیل به انجمن‌های صنفی برای تامین منافع اعضا شده اند و در این میان تنها چیزی که مهم نیست منافع اقتصادی استان ایلام است که با چینش پیشین اتاق بازرگانی بیش از پیش نادیده گرفته خواهد شد.

* رئیس خانه مطبوعات استان ایلام

کد خبر 43913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha