میوه شب عید امسال توسط بخش خصوصی توزیع می شود

سرویس آذربایجان غربی- عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تخلفات گسترده سازمان تعاون روستایی در خصوص میوه شب عید سال گذشته، از لغو خرید میوه تنظیم بازار توسط این سازمان خبر داد و گفت: امسال میوه شب عید توسط بخش خصوصی خریداری می شود و هدف متعادل سازی قیمت ها و جلوگیری از تخلفات در این زمینه است.

جلال محمودزاده؛ نماینده مهاباد و عضو کمسیون کشاورزی مجلس در گفت وگو با خبرنگار کردپرس بیان کرد: متاسفانه تعاونی روستایی در خرید میوه شب سال گذشته عید تخلفاتی را در سطح کشور انجام داد، به نحوی که مشخص شد تعاونی روستایی در سال گذشته میوه شب عید را از کشاورزان دریافت نکرده اند، بلکه از واسطه‌ها محصولات مورد نیاز خود را خریداری کرده بودند.

او ادامه داد: در واقع مشخص شده این تعاونی محصولات تولیدی را از دلالان و با قیمت بالاتری خریداری کرده که این موضوع سبب افزایش قیمت محصولات شد، لذا در پی تخلفات صورت گرفته پرونده آن به مراجع قضایی راه یافت.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت:هدف تنظیم بازار کنترل قیمت محصولات کشاورزی است و سازمان تعاون روستایی که زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی است باید محصول را به با قیمت مناسب خریداری و کنترل کند تا سطح قیمت برای مصرف کننده به تعادل برسد، نه اینکه تعاونی روستایی خود اقدام به گرانفروشی کند. اما سال گذشته برعکس محصول به قیمت گزاف خریداری شد و زمان فروش کارخانه ها حاضر به پرداخت چنین قیمت گزافی نبودند.

او با اشاره به اینکه این قضیه ضرر و زیان زیادی به بیت المال وارد کرد، افزود: لذا کمیسیون کشاورزی مجلس این موضوع را به تحقیق و تفحص گذاشت و این هیئت بررسی قیمت، کیفیت، میزان فروش و نحوه نگهداری میوه های شب عید را انجام داد.

محمودزاده بیان کرد: با توجه به تخلفات گسترده ای که سازمان تعاونی روستایی انجام داده بود در نهایت سازمان بازرسی و دیوان محاسبات کل کشور به قضیه ورود کرد و تعدادی از کسانی که در این زمینه تخلف کرده بودند در رده‌های بالایسازمان تعاون روستایی دستگیر شدند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: امسال وزارت جهاد کشاورزی از طریق تشکل های خصوصی و مردم نهاد تحت پوشش سازمان تعاونی روستایی به خرید و توزیع میوه شب عید اقدام کرده تا از تکرار تخلفات جلوگیری کند و همزمان نسبت به و متعادل سازی بازار میوه شب عید هم اقدام کند.

او با بیان اینکه این اقدام تاثیری بر افزایش قیمت میوه شب عید نخواهد داشت، گفت: هدف ازخرید میوه شب عید توسط دولت، خرید همه میوه های مورد نیاز مردم نیست، بلکه هدف تعدیل و مناسب سازی قیمت ها در بازار است که امسال حدود ۱۵ هزار تن میوه در سطح کشور به عنوان میوه شب عید خریداری و توزیع خواهد شد و این کار به تعادل قیمت در بازار کمک خواهد کرد.

محمودزاده در خصوص قیمت گوشت قرمز نیز گفت: قیمت گوشت تابع نرخ نرخ ارز است که در روزهای گذشته با بالا رفتن نرخ ارز گوشت قرمز هم بسیار گران شده بود اما اکنون با پایین آمدن ارز، قیمت هر کیلو دام زنده کوچک ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان کاهش یافته و در از ۱۷۰ هزار تومان به ۱۳۵ هزار تومان رسیده است.

کد خبر 43846

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha