بذرکاری و حفاظت همچنان تنها راه احیای جنگلهای بلوط ایلام

سرویس ایلام - جنگلهای بلوط زاگرس که بخش عمده‌ای از آن در استان ایلام قرار دارد، نه با تفکر نهالستانی بلکه با کاشتن بذر و دانه بلوط و حفاظت از نهال‌ها محقق خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، در سال‌های اخیر ایلام پیشرو در ایجاد نهالستان و کاشت نهال در عرصه‌های مختلف منابع طبیعی استان بود که اغلب این کار پر هزینه به احیای جنگلهای زاگرس منجر نشد و بنا به عدم مواظبت از نهال‌ها تقریباً این کاشته‌ها و هزینه صرف شده برای آن دود و هدر شد که متأسفانه خشکسالی های اخیر نیز به این موضوع بیشتر دامن زد.

بیش از ۱۵ سال از کاشت نمادین یک نهال بلوط در محوطه استانداری ایلام توسط خانم ابتکار میگذرد و میتوان دید که میزان رشد این درخت با این درجه از مراقبت چه اندازه بوده است.

به اذعان فعالان محیط زیست کاشت دانه بلوط بهترین و کم هزینه‌ترین راه برای احیای جنگلهای زاگرس است و البته حفاظت از نهال‌ها نیز به نوبه خود همچنان مهم است.

در همین راستا پویش‌های مختلفی برای کاشتن دانه بلوط در طبیعت همه ساله از سوی مردم ایلام دنبال می‌شود که به تازگی نیز در دره ارغوان ایلام و ارتفاعات سرابله توسط علاقمندان انجام شد.

پیرزادی مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام در این پویش‌ها عنوان کرد: حفظ و احیای منابع طبیعی، بخصوص احیا جنگل‌ها زاگرس و همچنین حفاظت و صیانت از عرصه های ملی امری ضروری و حیاتی است.

او گفت: همانطور که نقش مشارکت و همراهی عموم مردم در امر حفاظت پایدار و همچنین توسعه و احیاء منابع طبیعی تا کنون قابل توجه بوده، می طلبد از این پس نیز این همراهی و همکاری بیش از پیش از طریق جلب مشارکت عموم مردم و تشویق و ترغیب آنان بخصوص طبیعت دوستان و حافظان طبیعت پر رنگ تر گردد تا بتوان در راستای انجام وظایف و اهداف سازمانی این اداره که همان حفظ، احیا و توسعه منابع طبیعی است گام های مؤثری برداشت.

کد خبر 40705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha