مشتریان نفت منطقه تحت کنترل کردهای سوریه

سرویس جهان- نشریه کردل در گزارشی اعلام کرد نفت منطقه تحت کنترل کردهای سوریه به مشتریانی در منطقه تحت کنترل شورشیان، مناطق تحت کنترل دولت مرکزی سوریه و اقلیم کردستان عراق تحویل داده می شود.

به گزارش کردپرس، نیروهای کرد سوریه از سال 2015 و در نتیجه مقابله با گروه داعش توانسته اند برخی مناطق نفت خیز در استان های دیرالزور و حسکه سوریه را تحت کنترل خود در بیاروند. با این حال، حضور نیروهای آمریکایی در این مناطق نقش پررنگی در دستیابی کردهای سوریه به میدان های نفت و گاز شمال شرق سوریه داشته است.

پلاتفرم رسانه ای کردل مستقر در آمریکا که به اخبار و مسائل غرب آسیا می پردازد، در گزارشی به چگونگی فروش نفت خام این مناطق و مشتریان آن پرداخته است. بر اساس این گزارش، نفت مناطق تحت کنترل کردهای سوریه در چهار منطقه تحویل مشتریان می شود و نقش مهمی در تامین هزینه ها در منطقه تحت کنترل اداره خودگردان کردی در شمال و شمال شرق سوریه دارد.

این نشریه گفته است بخش عمده ای از نفت خام استحصال شده پس از تصفیه در پالایشگاه هایی کوچک به مصرف مناطق تحت کنترل کردهای سوریه میرسد. برخی محصولات نفتی را با سوبسید اداره خودگردان لیتری 210 پوند سوری دریافت می کنند اما قیمت هر لیتر گازوئیلی که کیفیت پایینی هم دارد، در بازار آزاد به لیتری 410 تا 1250 پوند سوری می رسد.

شاید در ظاهر غیرقابل منتظره به نظر بیاید اما بر اساس گزارش این نشریه، بخشی از نفت خام تولید شده به مناطق تحت کنترل شورشیان تحت حمایت ترکیه ارسال می شود. شورشیان به همراه ترکیه در سال های 2018 و 2019 بخش قابل ملاحظه ای از مناطق تحت کنترل کردها را به تصرف خود در آوردند. نفت منطقه تحت کنترل کردهای سوریه به استان ادلب ارسال می شود . نفت ارسال شده از طریق شرکت السلام وارد ادلب می شود که این شرکت وابسته به حیات تحریر الشام است. قیمت نفت خام ارسال شده به این مناطق حدودا لیتری 5000 پوند سوریه گزارش شده است.

سومین مقصد نفت خام مناطق تحت کنترل اداره خودگردان کردی در سوریه اقلیم کردستان عراق است. نفت خام تولید شده در این مناطق، از طریق دو گذرگاه مرزی میان اقلیم کردستان و سوریه به نام های محمودیه و سمالکا وارد اقلیم کردستان می شود. به گفته این نشریه، نفت وارد شده به اقلیم کردستان توسط شرکت های خصوصی تصفیه شده و با قیمت بالاتری در همان مناطق تحت کنترل کردهای سوریه به فروش می رسد.

چهارمین مقصد نفت خام تولید شده در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه که کمترین میزان هم گزارش شده، مناطق تحت کنترل دولت مرکزی سوریه عنوان شده است. بر اساس این گزارش، هر چند روز یکبار 30 الی 60 تانکر نفت را وارد این مناطق می کنند و به بالاترین قیمت به فروش می رسد. قیمت هر لیتر نفت خام در مناطق تحت کنترل دولت سوریه حدود دو دلار گزارش شده است.

این نشریه ادعا کرده است بخشی از هزینه های اداره خودگردان، نیروهای سوریه دموکراتیک و نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه از طریق فروش نفت خام این مناطق تامین می شود.

کد خبر 40396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha