نگرانی آمریکا از پیامدهای تهدید ترکیه علیه کردهای سوریه

سرویس جهان- مقامات ارشد آمریکا می گویند تهدید ترکیه به انجام عملیات نظامی علیه کردهای سوریه موجب بی ثباتی در منطقه و قدرتمندتر شدن داعش می شود.

به گزارش کردپرس، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا سومین مقام ارشد این کشور است که ظرف یک هفته گذشته نگرانی ایالات متحده از عملیات نظامی احتمالی ترکیه علیه کردهای سوریه را بیان کرده است. پیش از او دانا استراول دستیار معاون وزیر دفاع این کشور و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نسبت به پیامدهای احتمالی حمله ترکیه به کردهای سوریه هشدار داده بودند.

جان کربی در مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگاران گفت ما از تهدید ترکیه نسبت به انجام عملیات نظامی در شمال سوریه بسیار نگران هستیم. او تاکید کرد چنین عملیاتی باعث ایجاد بی ثباتی در منطقه، به خطر افتادن جان غیرنظامیان و ناکارآمد شدن مبارزه با داعش می شود.

شبکه خبری فاکس نیوز نیز هشدار داد عملیات نظامی ترکیه علیه کردها باعث می شود تمرکز نیروهای کرد بر مقابله با داعش از بین برود و حوادث تلخ دیگری مانند شورش زندانیان داعشی در اوایل سال جاری تکرار شود.

گروه بین الملی بحران نیز در تازه ترین تحلیل خود هشدار داد میزان توانایی نیروهای کرد سوریه در مقابله با داعش به ادامه حمایت آمریکا از این نیرو و تهدیدهای ترکیه نسبت به موجودیت اداره خودگردان بستگی دارد. این اندیشکده تاکید کرده است که تحت فشار قرار گرفتن نیروهای دموکراتیک سوریه از سوی ترکیه در مرزهای این کشور با ترکیه محدودیت ایجاد شده توسط نیروهای کرد علیه داعش را کاهش می دهد.
دانا استراول تاکید کرد مخالفت آمریکا با چنین عملیاتی بیشتر به دلیل احتمال استفاده داعش از آن و تبعات انسانی چنین وضعیتی است.

این مقام آمریکایی همچنین هشدار داد که عملیات نظامی احتمالی ترکیه نگرانی در مورد ۱۰۰۰۰ جنگجوی داعشی و حدود ۶۰۰۰۰ اعضای وابسته به آن در اردوگاه‌های تحت نظارت نیروهای دموکراتیک سوریه را بیشتر می کند.

نسان سلز هماهنگ کننده سابق آمریکا در ائتلاف مبارزه با داعش و نماینده پیشین ریاست جمهوری این کشور در ائتلاف مبارزه با داعش نیز هشدار داد حمله ترکیه به کردهای سوریه باعث بوجود آمدن یک فاجعه در روند مبارزه با داعش خواهد شد. او شب گذشته به تلویزیون فاکس نیوز گفت: اگر کردها درگیر جنگ با ترکیه شوند حدود 10000 جنگجوی زندانی داعش با آزاد شدن از زندان به فکر احیای خلافت داعش خواهند افتاد و یا با رفتن به کشورهای خود وحشت به این کشورها را باز می گردانند.

او رهبران کنونی آمریکا را به خاطر عدم توجه به وضعیت سوریه مورد انتقاد قرار داد. از نظر او آمریکا و ناتو می توانند با فشار بر ترکیه مانع ماجراجویی او در سوریه وشند.

اوزی بلوت، تحلیلگر مسائل ترکیه نیز هشدار داد حمله نظامی دوباره ترکیه در مناطق تحت کنترل کردها فاجعه بار خواهد بود. او اشاره کرد در جریان حملات 2018 و 2019 ترکیه به کردهای سوریه پاکسازی نژادی، جنایت جنگی و اخراج اجباری کردها و مسیحیان اتفاق افتاد.

کد خبر 35948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha