ضرورت توجه به اقدامات فرهنگی ویژه جهت شناساندن استان ایلام در اربعین

سرویس ایلام - اگر متخصصانه و خلاقانه از فرصت اربعین استفاده شود، از هر نظر ایلام را در مسیر شناسانده شدن به کشور و حتی خارج از مرزهای ایران قرار خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، شاید در ظاهر زیاد از اربعین و حضور عاشقان حسینی در دیارمان سخن گفته ایم اما این فرصت استثنایی جدایی از بُعد معنویش و افتخار ایلام و ایلامی به میزبانی زائران حسینی، فرصت‌های مهمی را در زمینه های اقتصادی و فرهنگی و گردشگری و... در اختیار استان ایلام قرار داده است که اگر متخصصانه و خلاقانه از این فرصت ها استفاده شود از هر نظر ایلام را در مسیر پیشرفت و شناسانده شدن به کشور و حتی خارج از مرزهای ایران قرار خواهد داد.

در این نوشته به صورت ویژه می خواهیم به اقدامات فرهنگی در استان و نشان دادن چهره ی شایسته از استانمان بپردازیم.

قطعاً وقتی زائری به استان ایلام سفر می کند کوچکترین برخورد او با یک مغازه دار، کبابی، راننده، نانوایی و... می تواند معرف استان ایلام باشد، هر چند یک یا چند مورد چه خوب و چه بد واقعیت مردم یک استان و یک شهر را منعکس نمی کند و در همه جا افراد با نگاههای متفاوت وجود دارد، اما هر رفتاری که از ما به عنوان میزبان و پایتخت خادمین سیدالشهدا سر می زند، می تواند تا سالها در ذهن زائران جا بگیرد.

پس بر همه ما به عنوان شهروندان ایلامی لازم است با رفتارهای در خور و شان مردمان با فرهنگ و غیور ایلامی نماینده خوبی برای استانمان باشیم و طوری رفتار کنیم که زائران هر سال با شوق بیشتری به استان ما بیایند.

قطعاً نوع رفتار ما در برداشت‌های ذهنی مردمان دیگر استان‌ها بسیار تاثیر گذار است و می تواند ذهنیتهای منفی که بنا بر هر دلیلی نسبت به استان ما در برخی جاها شکل گرفته است با رفتارهای صمیمی و بزرگوارانه مردمان این دیار پاک شود، این برخوردها حتی می تواند زمینه ساز حضور گردشگران در سایر فصول سال به استان ایلام باشد که باز هم در رونق اقتصادی استان موثر است، می تواند زمینه را برای حضور سرمایه گذاری در این حوزه و حتی حوزه های دیگر را فراهم کند، چیزی که در گذشته بسیار از آن غفلت شده است.

و اما مسئولین مربوطه هم باید بنابر وظیفه خود در این زمینه اقدامات اساسی انجام دهند، تغییرات گسترده در فضای ورودی و خروجی شهرهای استان که منتهی به مرز مهران می شود، نصب بنرهایی مختلف در این مسیرها با هدف شناسایی استان ایلام و جاذبه های گردشگری و فرهنگی و مذهبی آن و همچنین نصب بنرهایی جذاب با موضوع اربعین و میزبانی مردم استان، راه اندازی نمایشگاه‌های فرهنگی و صنایع دستی در لابلای مراسم اربعین، مجهز ساختن هتل‌ها، متفاوت بودن فضای شهرها و روستاهای استان در ایام اربعین و... نه تنها همراهی مردم استان را به همراه خواهد داشت که می توانیم از این فرصت استثنایی نهایت استفاده و شناساندن استان ایلام را داشته باشیم.

رسیدگی ویژه به فضای سبز شهرهای استان که منتهی به شهر مهران هستند هم از نظر نظافت و سرویس بهداشتی و هم از نظر آماده کردن آنها در جهت یک محیط آرام و استراحتگاهی در شان زائران حسینی و معرفی نمادها و جاذبه های استان در این مکان‌ها، اقدامی ضروری است که باید مسئولین نسبت به آن نگاه ویژه داشته باشند.

ترسیم ایلامی با مردمان با فرهنگ و عاشق امام حسین در ذهن تمامی زائران اربعین به رفتار تک تک همه ما در هر جایگاهی بستگی دارد، از مسئولین رده بالای استانی گرفته تا یک دستفروش می تواند نماینده خوب و یا خدای ناکرده بد برای استانمان باشد.

البته میزبانی گسترده و بدون اغراق ایلامی ها در سال‌های گذشته نشان از آغوش باز و ارادت آنها با امام حسین و زائرانش را دارد اما به هر حال در مراسمات میلیونی اینچنینی در هر جایی هم که باشد، باز هم شاهد سوءاستفاده های برخی افراد هستیم، به عنوان مثال شاید راننده ای کرایه ای بیشتر از روال معمول از زائری هم بگیرد و فروشنده ای باشد که اجناس خود را به چند برابر قیمت به زائر بدهد و یا در زمینه های دیگر سوءاستفادهایی انجام گیرد که تعدادشان هم خیلی کم است اما باید مقامات انتظامی و امنیتی و قضایی استان طوری نظارت و برخورد داشته باشند که حتی همین تعداد کم هم نتوانند از روزهای اربعینی سوءاستفاده کنند و وجهه استان و میزبانی باشکوه مردم را تحت شعاع قرار دهند.

امیدواریم مردم غیور و حسینی استانمان با نمایش بی نظیر دلدادگی خود به امام حسین علیه السلام کاری کنند که حداقل ترین مشکل را در این خصوص داشته باشیم.

نویسنده: فرشته سنجیده

کد خبر 35439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha