مسئله کردها عامل اصلی مناقشه بر سر عضویت سوئد در ناتو است

سرویس جهان- سه کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به سکونت 100000 شهروند کرد در سوئد و حمایت این کشور از کردهای سوریه، مهم ترین دلیل مخالفت ترکیه با عضویت این کشور در ناتو را مسئله کردها عنوان کرده اند.

به گزارش کردپرس، با وجود این که مذاکرات دو کشور سوئد و فنلاند با ترکیه بر سر پیوستن این دو کشور به ناتو ادامه دارد اما به نوشته خبرگزاری فرانسه هنوز نتیجه ای حاصل نشده است.

سه کارشناس مسائل سیاسی به این خبرگزاری گفته اند عامل اصلی اختلافات سوئد با ترکیه بر سر عضویت استکهلم در ناتو مسئله کردهاست.

پل لوین مدیر مرکز مطالعات ترکیه در دانشگاه استکهلم سوئد در این خصوص به AFP گفت: با این که سوئد بعد از ترکیه، اولین کشوری است که حزب کارگران کردستان ترکیه یا پ.ک.ک را به عنوان یک سازمان تروریستی به رسمیت شناخته اما این کشور از نیروهای کرد سوریه موسوم به YPG حمایت کرده است. در حالی که ترکیه این گروه کردی را نیز وابسته به پ.ک.ک می داند.

او معتقد است حضور 100000 شهروند کردتبار در سوئد، در کنار حمایت این کشور از نیروهای کرد سوریه، به پیچیده تر شدن مسئله عضویت سوئد در ناتو منجر شده است که می تواند نتیجه گرفت که مسئله کردها عامل اصلی معضل عضویت سوئد در ناتو است.

لی بنیش بیورکمان، استاد دانشگاه اوپسالا در سوئد نیز تاکید کرد که مسئله کردها در راس موانع عضویت سوئد در ناتو است. او به خبرگزاری فرانسه گفت: تقابل جدی میان دیدگاه سوئد و ترکیه در مورد مسئله کردها و خواسته های آنکارا وجود دارد.

الیزابت برو، کارشناس مسائل کشورهای حوزه اسکاندیناوی در موسسه امریکن اینترپرایز نیز با اشاره به نفوذ یک نماینده کرد سوئد و نقش تاثیرگذار او در مقابل خواسته های ترکیه گفت: به دلیل این که سوسیال دموکراتها به رای این نماینده نیاز دارند او در موقعیت قدرتمندی قرار گرفته است. در نتیجه امید کمی برای حل شدن این مسئله میان سوئد و ترکیه وجود دارد.

کد خبر 34387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha